바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

메뉴

성인기의 연령과 지능의 관계 : K-WAIS 표준화 자료의 분석

Age-Intelligence Relationship in Adulthood : A Cross-Sectional Analysis of K-WAIS Standardization Data

초록

청소년기 이후의 연령에 따른 지능의 변화를 알아보기 위하여 K-WAIS 표준화 자료를 분석한 결과, 언어성 및 동작성 소검사 모두에서 20-24세 이후에 연령이 증가할수록 지능검사의 수행이 저하되는 것으로 나타났다. 연령집단별 교육수준분포의 차이를 통제한 결과, 언어성, 동작성 검사 모두에서 수행의 저하속도는 상당히 감소하였으나, 기본적인 수행저하의 양상은 변하지 않았다. K-WAIS 소검사환산점수를 종속변인으로, 교육수준과 연령을 예측변인으로 하는 중다회귀분석을 시행한 결과, 교육 수준이 언어성 소검사의 경우 54.5%, 동작성 소검사의 경우 49.9%, 그리고 전체 소검사 합에서는 56.5%의 변량을 설명하였으며, 연령 변인을 추가하였을 때, 언어성 검사는 4.1%, 동작성 검사는 13.1%, 전체검사는 8.1%의 유의미한 설명적 증가를 보여 연령에 따른 수행의 저하는 교육수준의 차이로만 설명될 수 없음을 시사하였다.

keywords

Abstract

The present study attempted to investigate age associated change in IQ in adulthood by analysing K-WAIS standardization data. The results indicated that scaled scores of verbal and performance subtests declined steadily with age. When education level was controlled, the rate of decline in scaled scores was considerably reduced, but the basic pattern of decline with age remained unchanged. Multiple regression analysis with the educational attainment and age as predictors of scaled scores revealed that education accounted for 54.4%, 49.9%, and 56.5% of variance in the sum of scaled scores of the verbal subtests, performance subtests, and all subtests, respectively. Adding age as another predictor led to an increment of 13.1% of variance accounted for in the sum of performance subtest scaled scores, and 4.1% in the sum of verbal subtest scaled scores. Age increased prediction of the total sum of scaled scores was 8.1%. The results were interpreted to mean that age associated changes in K-WAIS performance could not be accounted for by educational attainment alone.

keywords

logo