
open access
메뉴
ISSN : 1229-0688
The purpose of this study was to develop a training program for university students' human relationship sand to analyze the effects of the program. According to a systematic procedure for the development of counseling model, four professional counselors, both participants and leaders of the groups were involved in the development and validation of the program. The program, consisting of seven lectures and seven sessions of small group training, was designed for a humanities class in university. The effects of the program were analyzed by utilizing the dependent variables of the Psycho-Social Maturity Scale, The Relationship Change Scale and effectiveness of learning from human relationship by the ANOVA on repeated measures for pre, post and follow-up tests. The program showed positive effects in terms of improving university students' psycho-social maturity and human relationships, and the effects were maintained up to 12 weeks after the program was terminated. These results could lead to the preliminary conclusion that the training program helped improve and develop university students' human relationships.
권경인, (2001) 집단상담 활동의 유형화 연구,
권석만, (2004) 인간관계심리학, 학지사
김계현, (2002) 지역사회 청소년 상담기관의 실제와 연계체제 활성화 방안에 관한 현장 연구, 청소년상담연구:청소년 대화의 광장
김광수, (2001) 청소년상담 프로그램 개발론, 국청소년상담원
김동원, (2004) 대인관계 향상을 집단상담의 효과 개관, 상담학연구
민경화, (2001) 서울대생을 위한 대인관계능력 개발 집단상담 프로그램, 학생연구: 서울대학교 학생생활연구소
문선모, (1980) 인간관계훈련 집단상담의 효과에 관한 일 연구, 경상대 논문집
박경애, (1998) 대인관계향상 프로그램, 청소년 대화의광장
박인우, (1995) 효율적 집단상담 프로그램 개발을 위한 체계적 모형, 계명대학교 학생생활연구소
박정희, (2002) 부모의 가정교육방향 및 양육행동이 자녀의 심리?사회성숙에 미치는 영향,
박지선, (2000) 대학생 동료에 대한 애착정도와 자아분화 및 인간관계 성숙도와의 관계 연구,
서봉연, (1999) 서울대생의 심리사회성숙성에 관한 연구, 서울대학교 학생생활연구
손경선, (2003) 청소년들의 비합리적 신념과 심리성숙과의 관계 연구,
유영만, (1994) 수업체제설계의 연구동향과 발전방향, 교육공학연구
이현림, (2007) 생활지도, 양서원
이형득, (1982) 인간관계훈련의 실제, 중앙적성출판사
조민아, (2004) 집단상담이 대인관계에 미치는 효과에 관한 메타분석,
조윤경, (2002) 한국인의 나 의식-우리 의식과 개별성-관계성, 심리?사회적 성숙도 및 대인관계문제와의 관계, 상담 및 심리치료
전경표, (2001) 현실치료 집단상담이 내적 통제성과 대인관계에 미치는 영향,
주은선, (2005) 대학생들의 인간관계 향상에 도움이 되는 수업모형 개발을 위한 예비연구, 학생생활연구: 덕성여자대학교 학생생활연구소
김계현 ; 최유리, (2005) 집단상담의 치료적 요인으로서 ‘대인관계를 통한 학습’ 구성개념에 대한 탐색적 연구, 상담학연구
한상철, (1998) 청소년학 개론, 중앙적성출판사
Corey, G., (2005) The theory and practice of group counselling, Wadsworth
Corey, M. S., (2006) Groups: Process and practice, Brooks/ Cole
Erikson, E., (1963) Childhood and society, Norton
Guerney, B. G., (1977) Relationship enhancement: Skill training programs for therapy, Jossey-Bass
Guerney, B. G., (1991) Relationship enhancement: Skill training programs for therapy, program prevention, and enrichment, Jossey-Bass
Hodgetts, R. M., (1996) Modern human relations, The Dryden Press
Mahoney, M. J., (1991) Human change process, Basic Books
Rogers, C. R., (1970) Carl Rogers on encounter groups, Harper and Row
Ryan, R. M., (1995) Psychological needs and the facilitation of integrative process, Journal of Personality
Schlein, S. P., (1971) Training dating couples in empathic and open communication: An experiment of a potential mental health program, Unpublished doctoral dissertation, The Pennsylvania State University
Sternberg, R. J., (1987) Resolving interpersonal conflicts: An analysis of stylistic consistency, Journal of Personality and Social Psychology
Thompson, B. R., (2002) Classroom strategics for identifying and helping college students at risk for academic failure, Journal of College Student
Tooselad, R. W., (1995) An introduction of group work practice, Allyn & Bacon
Yalom, I. D., (1995) The theory and practice of group psychotherapy, Basic Books