바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

메뉴

Methylphenidate치료가 주의력결핍 과잉활동아의 인지ㆍ행동 및 사회, 학습, 정서적 적응에 미치는 효과

Effects of Methylphenidate Treatment on CognitiveㆍBehavioral Symptoms and Social, Academic & Emotional Adjustment of ADHD Children

초록

본 연구에서는 주의력결핍 과잉활동 문제를 보이는 국민학교 남자 아동 15명을 대상으로 중추신경각성제인 Methylphenidate로 한달 반 동안 치료한 후 인지ㆍ행동의 일차적 증상과 사회, 학습, 정서의 실제적인 적응측면에서의 변화 양상및 약물치료에 영향을 주는 요인을 알아보기 위하여 치료 전과 치료 후를 각각 평가하여 이를 비교하였다. 자아개념, 사회적인 기술과 학습태도및 실제 학업성적을 조사하였으며, 연속수행검사 및 아동행동조사표와 단축형Conners척도로 평가하였다. 그 결과 지속적인 주의력, 과활동적인 문제행동, 학습태도, 부정적인 사회적 기술의 인지ㆍ행동적인 일차적 증상에서 뚜렷한 호전을 보였으나 자아개념이나 학업성적, 긍정적 사회기술등 종합적인 사회적응적 기능에서는 의미있는 향상이 발견되지 않았다. 또한, 아동의 자아개념이 높고, 행동문제가 적고, 학년이 낮을수록 치료효과가 큰 것으로 나타났다. 이러한 결과는 주의력 결핍과 과잉활동의 인지ㆍ행동적인 일차적 증상은 단기간의 약물치료로도 호전될 수 있으나 사회, 학습, 정서에서의 부적응등 이차적 증상은 약물치료만으로는 변화가 쉽지 않음을 시사한다.

keywords

Abstract

The present study examined the short-term effects of the stimulant medication, methylphenidate, on the cognitive and the behavioral symptoms and the emotional, social, and academic adjustment of the Attention Deficit Hyperactive Disorder(ADHD) children. Fifteen ADHD elementary school boys were treated with methylphenidate for one and a half month, and the secondary symptoms, social skill, learning, and self-concept, as well as the primary symptoms, attention and behavior, were rated before and after the treatment. This study identified the factors that might predict favorable responses to the treatment, and found how the change of primary symptoms are related to that of the secondary symptoms. The Continuous Performance Task, the Abreviated Conners Rating Scale, the Child Behavior Checklist, a self-concept questionnaire, a Social Skills questionnaire, and the Academic Performance Rating Scale as well as percentile rank in class were examined. The short-term medication treatment resulted in clear improvement in the primary symptoms : the attentional problem, the hyperactive behavioral problems. However, in aspects of social adjustment, the self-concept, the percentile rank in class and the approptiate social skills were not significantly improved, while the academic behaviors attitudes, and the inappropriate social behaviors were improved. In addition, the children with higher self-concept, milder behavioral symptoms and the lower grades showed more favorable responses to the stimulant treatment. Therefore, the result implies that the secondary emotional, social and academic difficulties do not easily improve by the short-term medication treatment, even though the primary cognitive and behavioral symptoms of the ADHD can be reduced.

keywords

logo