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  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

공공도서관 서비스 경험과 도서관 브랜드 이미지 간의 영향 관계 연구: 인지와 중요도를 중심으로

A Study on the Relationship between Public Library Service Experience and Library Brand Image: Focusing on Cognition and Importance

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2025, v.42 no.1, pp.101-130
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2025.42.1.101
김미현 (연세대학교 문헌정보학과 석사과정)
김기영 (연세대학교 문헌정보학과)

초록

공공도서관은 시대와 역사의 흐름에 따라 다양한 역할을 수행해왔다. 하지만 도서관을 둘러싼 환경의 변화는 도서관의 존재 기반을 약하게 하고 있다. 이러한 상황에서 도서관에 대한 인식을 변화시키기 위해 도서관 서비스 경험을 ‘브랜드 이미지’ 관점에서 살펴볼 것을 제안하고자 한다. 본 연구의 목적은 서비스 경험이 도서관 상징적 이미지에 미치는 영향과 기능적, 경험적 이미지의 매개효과를 확인하는 것이다. 이를 위해 서울 소재 공공도서관, 작은도서관 17곳에서 설문을 진행하였으며, 총 393건의 데이터가 수집되었다. 변인 간 영향관계와 매개효과를 확인하기 위해 다중회귀분석과 부트스트랩 검정을 실시하였다. 연구 결과 서비스 경험이 도서관 상징적 이미지에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 서비스 경험과 상징적 이미지 사이에서 기능적, 경험적 이미지의 매개효과를 확인하였으며, 매개효과의 대부분은 완전매개효과 형태를 띠고 있었다. 이는 상징적 이미지를 변화시키기 위해 도서관 서비스 경험을 기능적, 경험적 이미지 관점에서 살펴볼 필요가 있다는 것을 의미한다. 본 연구는 상징적 이미지에 대한 서비스 경험의 영향력을 확인하고, 도서관에 대한 사회문화적 인식을 긍정적으로 변화시키기 위해 기능적, 경험적 이미지 관점의 필요성을 제시했다는 점에 그 의의가 있다.

keywords
도서관 서비스 경험, 서비스 경험, 도서관 브랜드 이미지, 기능적 이미지, 경험적 이미지, 상징적 이미지

Abstract

Public libraries have played diverse roles by the flow of time and history. However, changes in the environment surrounding libraries are weakening their foundation for existence. In this context, we propose looking at the library service experience from a ‘brand image’ perspective to change the library’s perception. This study aims to examine the influence of service experience on the symbolic image of the library and the mediating effects of functional and experiential images. To achieve this, surveys were conducted at 17 public and small libraries in Seoul, and 393 questionnaire replies were collected. Multiple regression analysis and bootstrap test were performed to confirm the influence relationship and mediating effect between variables. As a result of the study, it was found that the service experience had a positive effect on the symbolic image of the library. The mediating effect of functional and experiential images was confirmed between service experience and symbolic images, and most of the mediating effects exhibit a full mediation pattern. This indicates that looking at the library service experience from the perspective of functional and experiential images is necessary to change the symbolic image. This study is meaningful in that it examines the influence of service experience on symbolic images while proposing the necessity of a functional and experiential image perspective to change the sociocultural view of libraries positively.

keywords
library service experience, service experience, library brand image, functional image, experiential image, symbolic image
투고일Received
2025-02-14
수정일Revised
2025-03-04
게재확정일Accepted
2025-03-10
출판일Published
2025-03-01

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