logo

  • ENGLISH
  • P-ISSN2671-8197
  • E-ISSN2733-936X
  • KCI

논문 상세

Home > 논문 상세
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

‘위험사회’에서 ‘자기계발’의 윤리학에 관한 小考

Rethinking Risk Society and ‘Self-Improvement’ in Korea: With a Special Focus on Foucault’s Ethics and Early East Asian Ethics

한국학 / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2011, v.34 no.4, pp.99-119
https://doi.org/10.25024/ksq.34.4.201112.99
고은강 (서울과학기술대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

A group of ‘post-modern’ scholars such as Giddens, Beck and Bauman propose ‘individualization in risk society’ as a significant phenomenon in today’s world. An individual, who has won freedom in the end of a long struggle, is forced to take full responsibility for his/her decision, which leads him/her to progress or decline. Every single decision made is risky; however, one does not have anybody to rely on or even to express solidarity with. ‘Self-improvement’ syndrome in Korean society today is related to the phenomenon of ‘individualization in risk society’. An individual drives himself/herself to the never-ending practice of ‘self-improvement,’ which aims at satisfying criteria in the employment market better than anyone else and maintaining the state of full-employment. Under the libertarian economic order, with freedom from any yoke of family, church and any kind of community, individuals are forced to ‘enjoy’ the freedom for improving their life on their own toward their own well-being. However, many individuals often feel that such ‘freedom’ is beyond their capacity. This article is an attempt at finding out a way of making a good use of that freedom, which to many has become a burden. Foucault’s concept of ‘ethics,’ Butler’s reading of Foucault, Hanson’s concept of dao, and the Confucian concept of learning support the attempt of this article. Rethinking the term, ‘self-improvement’ in the context of early East Asian ethics, we find out a different angle from which to view freedom and ‘self-improvement’. In short, return to the literal meaning of ‘self-improvement’ is a way of an individual’s good use of freedom in risk society. Regaining the power of interpreting ‘self-improvement,’ individuals will recover their freedom over their life. Freedom is not the given condition for ‘self-improvement,’ but the result out of an individual’s struggle for holding the power over self-construction.

keywords
위험사회(risk society), 자기계발(self-improvement), 푸코(Foucault), 도(道, dao), 학(學, learning)


참고문헌

1

서동진, 자유의 의지 자기계발의 의지 . 돌베개, 2009.

2

성백효 역주, 논어집주 . 전통문화연구회, 1990.

3

신창호, 「동양의 교육 전통에서 “배움”의 의미 원시유학의 논의를 중심으로 」. 교육철학 제33권, 2007, 141 166쪽.

4

앤소니 기든스·울리히 벡·스콧 래쉬 저, 임현진·정일준 역, 성찰적 근대화 . 한울, 1998.

5

울리히 벡 저, 홍성태 역, 위험사회 . 새물결, 1997.

6

울리히 벡, 엘리자베트 벡 게른샤임 저, 강수영 외 역, 사랑은 지독한 혼란 . 새물결, 1999.

7

울리히 벡 외 저, 한상진·심영희 편저, 위험에 처한 세계와 가족의 미래 . 새물결, 2010.

8

유홍림·홍철기, 「조르지오 아감벤의 포스트모던 정치철학」. 정치사상연구 제13권 제2호, 2007, 155 182쪽.

9

이경무, 「‘학’과 공자 인학」. 동서철학연구 제43권, 2007, 225 244쪽.

10

이천승,「 논어 의 “학”이 1장에 나타난 배움과 익힘의 논리와 의미 주희와 왕부지의 관점을 중심으로 」. 중국학보 제59권, 2009, 323 341쪽.

11

임옥균, 「오규 소라이[荻生徂徠]의 논어 해석: 「학이」 주자의 해석과의 비교를 중심으로 」. 동양철학연구 제56권, 2009, 257 302쪽.

12

임원빈, 「공자의 ‘학’에 관한 연구 논어 를 중심으로 」. 공자학 제1권, 1995, 315 341쪽.

13

주디스 버틀러 저, 김윤상 역, 의미를 체현하는 육체 . 인간사랑, 2003.

14

주디스 버틀러 저, 조현준 역, 젠더트러블 . 문학동네, 2008.

15

지그문트 바우만 저, 이일수 역, 액체근대 . 도서출판 강, 2009.

16

Foucault, Michael, The Use of Pleasure. New York: Vintage Books, 1990.

17

Hansen, Chad, A Daoist Theory of Chinese Thought. Oxford: Oxford University Press, 1992.

18

《경향신문》, 「아직도 자기계발의 덫에 빠져 계십니까?」. 2011년 9월 5일자.

19

《성균관대학교 대학원 신문》, 「‘정신’의 발견 동서 철학에서 ‘같음’과 ‘다름’」. 2002년 12월호.

20

《시사 IN》 제205호, 「진보 담론을 잠식한 ‘포르노그래피’」. 2011년 8월 12일자.

21

《연합뉴스》, 「‘삼성맨이 되려면……’ 입사 가이드 봤더니」. 2011년 9월 13일자.

상단으로 이동

한국학