바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

메뉴

대학생의 진로장애에서 심리적 진로장애와 객관적/환경적 진로여건의 관계

Relationship Between Psychological Career Barriers and Objective/Environmental Career Conditions in University Students’ Career Barriers

참고문헌

1.

광운대학교 학생생활연구소 (2000). 2000학년도 신입생 실태조사. 학생생활연구. 11, 광운대학교 학생생활연구소.

2.

김봉환 (2004). 진로탐색프로그램의 운영(I). 2004년도 전국대학교 학생생활연구소 동계학술대회 자료집.

3.

김아영 (1997). 자기효능감 및 하위척도들의 학교별 성별 평균 및 표준편차. 미간행본.

4.

김은영 (2002). 한국대학생 진로탐색장애검사(KCBI)의 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 14(1), 219-240.

5.

박광배 (2000). 다변량분석, 학지사.

6.

손은령 (2001). 여자대학생이 지각한 진로장벽. 서울대학교 대학원 박사학위논문

7.

손은령, 김계현(2002). 여자대학생이 지각한 진로장벽요인에 관한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(1), 121-139.

8.

이기학 (1997). 고등학생의 진로태도 성숙과 심리적 변인들 간의 관계-자아존중감, 직업가치, 내외통제성을 중심으로. 연세대학교 대학원 박사학위논문.

9.

이기학, 이학주 (2000). 대학생의 진로태도성숙 정도에 대한 예언변인으로서의 자기효능감 효과 검증에 대한 연구. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 12(1), 127-136.

10.

이은경 (2001). 자기효능감이 진로발달에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.

11.

차정은 (1997). 일반적 자기효능감 척도개발을 위한 일 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

12.

홍세희 (2001). 임상심리학 이론의 경험적 검증을 위한 최신 연구방법론: 구조 방정식 모형을 이용한 매개모형과 잠재평균모형의 분석. 2001년도 한국임상심리학회 워크샵 교재, 임상심리학회.

13.

Astin, H. S. (1984). The meaning of work in woman's lives: A sociopsychological model of career choice and work behaviors. The Counseling Psychologist, 12, 117-126.

14.

Gordon, V. N. (1981). The undecide student: a developmental perspective. Personnel and Guidance Journal, 59, 433-439.

15.

Harmon, L. W. (1977). Career counseling for women. In E. Rawling & D. Carter (Eds.), Psychotherapy for women(pp.81-106). Sprinfield, IL: Thomas.

16.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122.

17.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contexual support and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36-49.

18.

Luzzo, D. A. (1995). Gender differences in college student's career maturity and perceived barriers in career development. Journal of Counseling and Development, 73, 319-322.

19.

Luzzo, D. A. (1996). Exploring the relationship between the perception of occupational barriers and career development. Journal of Career Development, 22(4), 239-248.

20.

McWhirter, E. H & Luzzo, D. A. (1996, August). Examining perceived barriers, career interest- aspiration and aspiration-major congruence. Paper presentedat the 104th Annual Convention of the American Psychological Association, Toronto, Ontario, Canada.

21.

McWhirter, E. H. (1997). Perceived barriers to educationand career: Ethnic and gender differences. Journal of Vocational Behavior, 50, 124-140.

22.

McWhirter, E. H., Hackett, G., & Bandalos, D. L. (1998). A causal model of the educational plans and career expectations of Mexican American high school girls. Journal of Counseling Psychology, 45, 166-181.

23.

Swanson, J. L., & Woitke, M. B. (1997). Theory into practice in career assessment for women: Assessment and interventions regarding perceived career barriers. Journal of Career Assessment, 5, 431-450.

24.

Swanson, J. L.,& Tokar (1991). College student's perceptions of barriers to career development. Journal of Vocational Behrvior, 38, 92-106.

25.

Tien, H. S. (1998, August). Development initial validation of Chinese Career Barriers Inventory. Paper presented at the annual meeting of the American Psychological Association, San Francisco, CA.

26.

Vonderacek, F. W., Lerner, R. M. & Schulenberg, J. E. (1986). Career development: A life-span developmental approach. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

logo