
open access
메뉴
ISSN : 1229-0688
This study aimed to identify natural groupings of 322 college students in Seoul and Kyong-Gi province in terms of their parental bonding relationship and to investigate the characteristics of each cluster on the basis of the students' scores on self-efficacy and peer attachment. The instruments included: (a) Parental Bonding Instrument, (b) General self-efficacy, (c) Inventory of Parent and Peer Attachment. Results are as follows. First, participants were classified into four clusters: Overprotection Group, Optimal Bonding Group, Affectionless Control Group, Absent Bonding Group. Second, Optimal bonding group showed the highest self-efficacy, but Affectionless Control Group showed the lowest self-efficacy. Third, Optimal bonding group showed the highest peer attachment, but Affectionless Control Group and Overprotection Group showed the lowest peer attachment.
김소라 (2003). 부모애착과 지각된 사회적 지지 및 대학생활 적응의 관계. 숙명여자대학원 대학원 석사학위논문.
김수경 (2003). 대학생의 이성 친구에 대한 애착과 부모에 대한 애착 표상간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
김아영, 차정은 (1997). 자기효능감과 측정. 산업 및 조직심리학회 동계 학술발표대회 논문집, 51-64.
김지근, 이기학 (2008). 지각된 부·모의 양육태도 조합패턴과 중학생의 학교생활적응 간의 관계. 상담학연구, 9(3), 1183-1200.
김춘경 (2000). 부모의 과잉보호가 아동의 성격발달에 미치는 영향에 관한 개인 심리학적 분석. 놀이치료연구, 4(1), 35-40.
김효정 (2009). 대학생의 애착, 분리-개별화와 불안과의 관계: 사회적 지지의 상호작용효과를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
노호은, 박경자 (2001). 청소년이 지각한 부모의 자녀 양육태도와 자기효능감간의 관계. 연세교육과학: 연세대학교 교육대학원, 49, 55-71.
박은정 (1996). 유치원 및 초·중·고등학생 어머니의 양육태도 현황-대전지역을 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
백승진 (2008). 대학생이 지각한 부·모의 양육태도와 자기명확성의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
박순길 (2003). 부·모의 양육태도와 청소년의 자기효능감 및 학업성적과의 관계. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문.
박아청 (1998). 과보호의 발달심리학적 의미에 대한 일고찰. 인간발달연구, 5(1),53-72.
송지영 (1992). 한국판 부모-자녀 결합 형태 검사: 신뢰도 및 타당도 검증. 신경정신의학, 31(5), 979-991.
옥 정 (1998). 청소년기 애착 안정성과 우울성향의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
윤병두 (1995). 아동이 지각한 부모의 양육태도가 자기효능감과 학업성취에 미치는 영향. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문.
이동영 (1997). 부모의 양육태도와 자기효능감 및 학업성취와의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
이원영 (1983). 어머니의 자녀교육관 및 양육태도와 유아발달과의 관련성 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
이원영 (1998). 한국인의 심리에 비추어 본 양육태도. 한국교육문제연구소 논문집: 중앙대학교, 13, 1-18.
임성모 (2000). 비행학생을 위한 집단상담 프로그램이 보호관찰 대상자의 자아 정체감 형성에 미치는 효과. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.
이지연 (2006). 성인애착과 대학생의 우울과의 관계: 낙관성과 비관성의 매개효과. 충북대학교 대학원 석사학위논문.
장연주 (2008). 성인애착이 대학생의 자아정체감과 대학생활적응에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
장지선 (2003). 대학생의 진로정체감과 부모에 대한 심리적 독립 및 애착과의 관계 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
장휘숙 (2000). 애착과 대학생의 정체감 발달(1). 한국심리학회지: 발달. 13(2). 115-230.
장휘숙 (2002). 청년 후기의 부모에 대한 애착, 분리-개별화 및 심리사회적 적응. 한국심리학회지: 발달, 15(1), 101-121.
전효정, 이귀옥 (2002). 유아기 부모와의 애착경험이 청소년기 또래애착과 스트레스 인식에 미치는 영향. 청소년학연구, 9(2), 191 -210.
정은선 (2008). 부모의 양육태도가 주관적 행복감과 우울감에 미치는 영향: 강인성과 완벽주의의 매개역할. 한양대학교 대학원 박사학위 논문.
정범모 (1997). 인간의 자아실현. 서울: 나남 출판.
정은영, 장성숙 (2008). 청소년이 지각한 어머니의 과보호 척도 개발: 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석 결과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(2), 293-312.
차정은 (1997). 일반적 자기효능감 척도개발을 위한 일 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
최옥현 (2006). 대학생의 애착관계 및 유형과 진로탐색효능감이 진로발달에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
홍주영, 도현심 (2002). 부부갈등 및 부모에 대한 애착과 청소년의 또래관계간의 관계. 한국가정관리학회지, 20(5), 125-136.
황혜자, 최윤화 (2003). 부모의 양육태도가 아동의 자기효능감과 학업성취에 미치는 영향. 사회과학논집: 동아대학교 사회과학대학, 22(1), 285-304.
Ainsworth, M. D. S. (1982). Attachment: Retrospect and prospect. In C. M. Parkes & J. Stevenson-Hinde. (Eds.), The place of attachment in human behavior (pp. 3-30). New York: Basic Book.
Allen, J. P., & Land, D. (1999). Attachment in adolescence. In J. Cassidy & P.R. Shaver(Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical application (pp.319-335). New York: Guilford Press.
Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16, 427-454.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory. Eglewood Cliffs. NJ: Prentice.
Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology Monographs, 4, 1-103.
Berndt, T. J. (1989). Obtaining support from friends during childhood and adolescence. In D. Belle(Ed.), Children's social net works and social support (pp.308-331). New York: John Wiley.
Buhrmester, D., & Furman, W. (1987). The development of companionship and intimacy. Child Development, 58, 1101-1113.
Bukowski, W. M., & Hoza, B. (1989). Popularity and friendship: Issues in theory, measurement, and outcome. In T.J. Berndt & G. Ladd(Ed.), Peer relationship in child development(pp.15-45). New York: Wiley.
Buss, D. M. (1984). Toward a psychology of person-environment(PE) correlation: The role of spouse selection. Journal of Personality and Social Psychology, 47, 361-377.
Cohn, D. A., Patterson, C. J., & Christopoulos, C. (1991). The family and children's peer relationships. Journal of Social and Persona Relationships, 8, 312-346.
Collins, N. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social Psychology, 53(4), 644-663.
Conzales, N. A., Cauce, A. M., & Mason, C. A. (1996). Interobserver agreement in the assessment of parental behavior and parent-adolescent conflict: African American mothers, daughters and independent observers. Child Development, 67, 1483-1498.
Gerlsma, C., Krammer, J. J. A., Sholing, A., & Emmelkamp, P. M. G. (1994). The influence of mood on memories of parental raring practices. British Journal of Clinical Psychology, 33, 159-172.
Goldberg, S. (1991). Recent developments in attachment theory and research. Canadian Journal of Psychiatry, 36, 393-400.
Gotlib, I. H., Mount, J. H., Cordy, N. I., & Whiffen, V. E. (1988). Depression and perception of early parenting: A longitudinal investigation. British Journal of Psychiatry, 152, 24-27.
Hazan, C., & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511-524.
Hazan, C., & Shaver, P. (1990). Love and work: An attachment-theoretical perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 270-280.
Kenny, M. E., & Hart, K. (1992). Relationship between parental attachment and eating disorders in an inpatient and college sample. Journal of Counseling Psychology, 39, 521-526.
Lapsley, D. K., Rice, K. G., & FitzGerald, D. P. (1990). Adolescence attachment, identity and adjustment to college: Implications for the continuity of adaptation hypothesis. Journal of Counseling and Development, 68, 561-565.
Lopez, F. G. (1995). Contemporary attachment theory: An introduction with implications for counseling psychology. The Counseling Psychologist, 23(3), 395-415.
Main, M., Kaplan, K., & Cassidy, J. (1985). Security in infancy, childhood and adulthood: A move to the level of representation. In I. Bretherton & E. Waters(Eds.), Growing points of attachment theory and research, Monographs of the Society for Research in Child Development, 50 (1-2, Serial No. 209), 66-104.
Nelson, J., & Erwin, C. (2000). Parents who love too much: How good parents can learn to love more wisely and develop children of character. Prima Publishing.
Noom, M.J., Dekovic, M., & Meeus, W. H. J. (1999). Autonomy, attachment and psychosocial adjustment during adolescence: A double-edged sword? Journal of Adolescence, 22, 771-783.
Parker, G., Tupling, H., & Brown, L. B. (1979). A parental bonding instrument. British Journal of Medical Psychology, 52, 1-10.
Paulson, S. E. (1994). Relations of parenting style and parental involvement with ninth-grade students' achievement. Journal of Early Adolescence, 14, 250-267.
Rey, J. M. (1995). Perceptions of poor maternal care are associated with adolescent depression. Journal of Affective Disorders, 34, 94-100.
Rice, K. G., Cole, D. A., FitzGerald, D. P., Whaley, T. J., & Gibbs, C. L. (1995). Cross-sectional and longitudinal examination of attachment, separation-individuation, and college student adjustment. Journal of Counseling and Development, 73, 463-475.
Rubin, K. H., & Lollis, S. P. (1988). Beyond attachment: Some thoughts about socio- emotional continuities. In J. Belsky & T. Nezworski (Eds.), Clinical implications of attachment (pp.219-252). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Simons, L. G., & Conger, R. D. (2007). Linking mother-father differences in parenting to a typology of family parenting styles and adolescent outcomes. Journal of Family Issues, 28(2), 212-241.
Turner, S., Norman, E., & Zunz, S. (1995). Enhancing resiliency in girls and boys: A case for gender specific adolescent prevention programming. Journal of Primary Prevention, 16(1), 25-38.
Youniss, J., & Smollar, J. (1985). Adolescent relations with mother, father, and friends. Chicago: University of Chicago Press.