ISSN : 1013-0799
본 연구에서는 최근 많이 활용되고 있는 LLM 기반의 대화형 AI 기반 학술정보서비스 사례를 조사하여 AI 기술을 적용한 학술정보서비스의 현황과 활용 가능성을 알아보고 향후 보다 발전적인 대화형 AI 학술정보서비스 전략을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 주요 문헌 연구와 함께 해외 및 국내에서 제공되고 있는 대화형 AI 학술정보 서비스 사례를 조사하고 분석하였는데, 주요 사례로는 Scispace, Elicit, Scopus AI, Dimensions Research GPT, Writefull 등이 포함되며, 각 서비스의 핵심 기능과 차별점을 비교하였다. 분석 결과, 성공적인 대화형 AI 학술정보 서비스를 구현하기 위한 전략으로 이용자 친화적 인터페이스, 신뢰성 높은 데이터 기반 정보, 이용자 맥락에 맞춘 개인화 서비스, 학술자료 작성 지원 기능, 협업 및 네트워크 확장 기능, 데이터 시각화 및 분석 기능 제공의 여섯 개의 전략을 제안하였다.
The purpose of this study is to investigate cases of LLM-based interactive AI-based academic information services, which have been widely used recently, to find out the current status and possibility of using AI technology, and to suggest more advanced interactive AI academic information service strategies in the future. In order to achieve the purpose of the study, cases of interactive AI academic information services provided overseas and domestically along with major literature studies were investigated and analyzed, and major examples include Scispace, Elicit, Scopus AI, Dimensions Research GPT, and Writefull, comparing the core functions and differences of each service. As a result of the analysis, we proposed a user-friendly interface, reliable data-based information, personalized services tailored to the user context, academic data creation support, collaboration, network expansion, and data visualization and analysis functions as strategies to implement successful interactive AI academic information services.
