ISSN : 1013-0799
본 연구는 인지사회학 이론을 적용하여 정보추구행동의 사회적 측면에 대해 탐구하였다. 구체적으로 개인이 수행하는 과업의 사회적 맥락이 정보추구행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 인지사회학의 주요 개념인 사고 공동체와 사회심리적 행위를 사용하였다. 연구 대상은 사고 공동체의 유형인 학문 분야를 선정하였고, 비교연구법을 활용하여 인문학과 자연과학 분야에 속한 연구자 12명(각 6명)을 대상으로 과업에 대한 개인의 이해와 행동을 그룹 간 비교 분석하였다. 본 연구는 질적 연구로서 데이터 수집을 위해 심층 인터뷰를 수행하였고 부가적 방법으로 다이어리 연구를 한 차례 진행하였다. 연구 결과, 사고 공동체의 사회적 규범과 관행이 개인의 과업 수행 중 발생하는 다양한 인지 활동과 정보 관련 행동에 영향을 주었고 이를 토대로 정보추구행동의 인지사회적 영역이 존재함을 밝혔다. 본 연구는 정보추구행동의 인지사회적 측면에 대한 이해를 높이고 전문가 및 사회문화 집단을 위한 정보시스템 개발의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
This study explores the social aspects of task-based information seeking behavior by applying the theory of cognitive sociology. Specifically, it examines the influence of the social context of individual tasks on information seeking behavior by utilizing key concepts of cognitive sociology, such as thought communities and sociomental acts. In this study, academic disciplines were selected as the types of thought communities. A comparative analysis was conducted between two groups chosen -six from the humanities and six from the natural sciences- focusing on their individual understanding and actions regarding a specific type of common task in academics, research proposal writing. As a qualitative study, data collection was conducted through in-depth interviews, supplemented by a diary study. The results indicate that the social norms and practices of thought communities influence the cognitive activities and information behavior that occur during task performance. Based on these findings, the study reveals the existence of a socio-cognitive domain in information seeking behavior. This study enhances the understanding of the cognitive sociological aspects of information seeking behavior and can serve as a foundational resource for the development of information services and systems tailored to professionals and sociocultural groups.
