ISSN : 1013-0799
본 연구의 목적은 연구자의 연구데이터관리 교육서비스 수용 의도에 영향을 미치는 요인을 살펴보는 것이다. 통합기술수용이론(UTAUT)을 기반으로 성과 기대, 노력 기대, 사회적 영향, 촉진 조건을 주요 요인으로 정의하고 연구를 설계하였다. 본 연구에서는 과학기술특성화대학에 소속된 연구자들을 대상으로 구글 플랫폼을 활용하여 온라인 설문을 실시하였다. 수집된 설문 응답을 통해 연구자들의 연구데이터관리 경험을 파악하고, 연구데이터관리 교육서비스 수용 의도에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 본 연구에 참여한 대부분의 연구자들은 연구데이터관리 경험이 있었으며, 외재적 동기(성과 기대)와 인지된 유용성(노력 기대)이 연구데이터관리 교육서비스 수용 의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 조직적 지원(촉진 조건), 주관적 규범(사회적 영향), 연구데이터관리계획(DMP) 작성 경험 역시 교육서비스 수용 의도에 유의미한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구결과는 향후 국내 연구데이터관리 교육서비스를 계획하고 있는 기관에서 교육 프로그램을 개발하는 데 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.
The study aims to identify the factors affecting researchers’ intention to adopt RDM training services. Based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT), the study examines the effects of performance expectancy, effort expectancy, social influence, and facilitating conditions on the intention to adopt RDM training services. It also explores how researchers’ prior experience with RDM affects their adoption intentions. An online survey was distributed to researchers at universities of Science and Technology in South Korea. The data were analyzed using frequency analysis, validity testing, internal consistency reliability analysis, and path analysis to test the proposed hypotheses. Most of the researchers who participated in this study had experience in research data management, and it was found that the external motives (performance expectancy) and perceived usefulness (effort expectancy) had the greatest effect on the intention to accept RDM training services. In addition, it was confirmed that the organizational support (facilitating conditions), subjective norms (social influence), and the experience of writing a research data management plan (DMP) also had a significant effect on the intention to accept education services. This study result will help to guide the planning of the future RDM training service in the university library of Korea.
