바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

인문․사회과학 분야 대학원생의 디지털 도구 이용 행동 연구

A Study on the Digital Tool Usage Behavior of Graduate Students

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2025, v.42 no.3, pp.207-236
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2025.42.3.207
유혜은 (연세대학교 문헌정보학과 석사)
이지연 (연세대학교 문헌정보학과 교수)

초록

디지털 전환이 가속화되면서 대학원생을 비롯한 연구자들의 연구 수행 방식에 변화가 나타나고 있다. 그러나 연구 맥락에서 디지털 도구를 활용하는 국내 대학원생의 이용 행동에 관한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 인문․사회과학 분야 대학원생들의 디지털 도구 이용 행동에 대한 이해를 기반으로, 연구 지원 서비스 전략 마련을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 대학원생이 디지털 도구를 사용하는 목적, 인지 경로, 어려움 및 해결방안을 심층적으로 분석하기 위해 디지털 도구 활용 경험이 있는 대학원생 19명을 대상으로 반구조화된 심층 인터뷰를 실시하였고, 수집된 데이터를 내용 분석하여 연구 결과를 도출하였다. 연구 결과, 대학원생들은 디지털 도구를 문헌 수집, 데이터 분석, 자료관리, 협업 등 연구 전반에 걸쳐 다양한 목적으로 활용하고 있었으며, 학문 분야에 따라 활용 양상에 차이를 보였다. 이들은 연구 과정에서 정보 접근성의 한계, 활용목적별 도구 적용의 미숙함, 도구 학습 과정에서의 어려움 등 다양한 문제에 직면하고 있었다. 이러한 어려움을 해결하기 위해 교내외 교육프로그램, 인적 네트워크, 생성형 AI 등 여러 자원을 복합적으로 활용하는 경향을 보였다. 본 연구는 대학원생의 실제 경험에 기반한 디지털 도구 이용행태를 이해하고, 학문 분야의 특성을 고려한 맞춤형 교육 및 정보 제공, 그리고 디지털과 아날로그 자료의 상호 보완적 활용을 포함하는 연구 지원 방안을 제시하는 데 기여할 것으로 기대된다.

keywords
디지털 도구, 이용 행동, 대학원생, 연구상의 활용, 질적연구

Abstract

As digital transformation accelerates, researchers, including graduate students, are changing how they conduct research. However, there is a lack of research on domestic graduate students’ digital tool usage behavior in research contexts. This study aims to provide foundational data for developing research support service strategies by understanding the digital tool usage behavior of graduate students in humanities, social sciences, and interdisciplinary fields. To deeply analyze graduate students’ purposes, recognition pathways, challenges, and solutions regarding digital tool usage, we conducted semi-structured, in-depth interviews with 19 graduate students who had experience using digital tools and conducted content analysis of the collected data to derive research findings. The results revealed that graduate students use digital tools for various purposes throughout the research process, such as literature collection, data analysis, data management, and collaboration, with usage patterns differing by academic field. They faced challenges such as limited information accessibility, difficulty in applying tools for specific purposes, and difficulties in the learning process. To address these issues, they showed a tendency to combine multiple resources, including on- and off-campus educational programs, personal networks, and generative AI. This study contributes to understanding graduate students’ actual experience-based digital tool usage patterns and is expected to contribute to proposing research support measures, including field-specific customized education and information provision, as well as the complementary use of digital and analog resources.

keywords
digital tools, usage behavior, graduate students, research utilization, qualitative research
투고일Received
2025-08-21
수정일Revised
2025-08-31
게재확정일Accepted
2025-09-08
출판일Published
2025-09-30

정보관리학회지