바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

독서와 학업열의의 관계: 심리적 안정감의 매개효과분석

Reading and Academic Engagement: The Mediating Role of Psychological Well-Being

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2025, v.42 no.3, pp.287-309
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2025.42.3.287
박성재 (한성대학교 크리에이티브인문예술대학 지식정보문화트랙 교수)

초록

본 연구의 목적은 고등학생을 대상으로 독서시간이 학업열의에 미치는 영향을 분석하고, 그 과정에서 심리적 안정감(삶의 만족도, 행복감, 자아존중감)의 매개효과를 규명하는 것이다. 이를 위해 2022년 한국아동․청소년패널조사 데이터를 활용하여 회귀분석과 PROCESS Macro (Model 4)를 활용하여 매개효과 분석을 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 독서시간은 심리적 안정감에 직접적으로 정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 독서시간과 심리적 안정감은 학업열의에 직접적으로 정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 독서시간은 심리적 안정감을 매개로 학업열의에 간접적인 영향을 주었으며, 간접효과는 통계적으로 모두 유의했다. 이러한 결과는 독서가 단순히 학업 성취를 위한 도구적 활동을 넘어 청소년의 정서적 안정과 학습 동기 고양에 기여하는 다차원적 기능을 가지고 있음을 보여준다.

keywords
독서, 학업열의, 심리적 안정감, 삶의 만족도, 행복감, 자아존중감, 매개효과분석

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of reading time on academic engagement among high school students and to investigate the mediating role of psychological well-being, which was defined in terms of life satisfaction, happiness, and self-esteem. For this purpose, data from the 2022 Korean Children and Youth Panel Survey were analyzed using regression analysis and the PROCESS macro (Model 4) to test mediation effects. The findings are as follows. First, reading time had a direct positive effect on psychological well-being. Second, both reading time and psychological well-being had direct positive effects on academic engagement. Third, reading time also indirectly influenced academic engagement through psychological well-being, and all mediation effects were found to be statistically significant. These findings suggest that reading serves not only as an instrumental activity for academic achievement but also as a multidimensional practice that enhances adolescents’ emotional stability and motivation for learning.

keywords
reading, academic engagement, psychological well-being, life satisfaction, happiness, self-esteem, mediation analysis
투고일Received
2025-08-24
수정일Revised
2025-09-10
게재확정일Accepted
2025-09-15
출판일Published
2025-09-30

정보관리학회지