ISSN : 1013-0799
본 연구는 사서로의 진로전환을 고려하는 이들의 동기와 정보탐색과정을 살펴보는 데 목적이 있다. 사서로의 진로전환을 모색한 경험이 있는 12명을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였으며, 사서직에 대한 정보탐색과정은 Kuhlthau의 정보탐색과정 모델을, 사서직 선택 동기 유형의 분석은 Deci & Ryan의 자기결정성이론을 이론적 틀로 적용하여 질적 내용분석을 수행하였다. 분석 결과, 도서관 공간과 책에 대한 선호에서 비롯된 내재적 동기가 가장 주요한 동기 요인으로 나타났다. 탐색 초기에는 내재적 동기, 통합된 조절 및 확인된 조절과 같은 자율적 동기의 충족이 탐색의 중심이 되었으나, 탐색이 지속됨에 따라 투사된 조절 및 외적 조절과 같은 통제된 동기의 충족으로 탐색의 초점이 확대되었다. 탐색 과정에서 드러난 사서직의 기존 이미지와 실제 탐색된 정보 간의 괴리는 사서직에 대한 사회적 인식과 현실 간의 간극을 보여주는 중요한 지점이다. 사서직에 대한 체계적인 정보 부족, 단편적인 경험에 기반한 인식, 그리고 사회적 관심의 부재 등이 괴리의 주요 원인으로 나타났으며, 이는 개인의 진로 결정뿐만 아니라 사서직 전체의 사회적 인식과 직업적 위상에도 영향을 미칠 수 있다. 본 연구는 사서로의 진로전환을 위한 정보탐색과정을 분석함으로써 사서직에 대한 정보 제공 방식의 개선 방향에 대한 시사점을 제공한다.
This study examines the motivations and information-seeking processes of individuals considering a career transition into librarianship. In-depth interviews were conducted with 12 individuals who had explored such a transition. The information-seeking process was analyzed using Kuhlthau’s Information Search Process (ISP) model, and career choice motivations were examined through Deci and Ryan’s Self-Determination Theory using qualitative content analysis. The analysis revealed that intrinsic motivation—particularly a preference for library spaces and books—was the most significant initial driver. In the early stages of information seeking, participants primarily focused on fulfilling autonomous motivations, such as intrinsic motivation, integrated regulation, and identified regulation. However, as the exploration progressed, their focus expanded to include controlled motivations, including introjected regulation and external regulation. The discrepancy between the preconceived image of librarianship and the actual information uncovered during the search process offers critical insight into the gap between public perception of librarians and professional reality. The main causes of this gap were identified as a lack of systematic information about the profession, perceptions shaped by fragmented personal experiences, and the absence of a strong collective professional voice. These factors influence not only individuals’ career decisions but also the broader social perception and professional status of librarians. By examining the information-seeking process involved in career transitions into librarianship, this study provides implications for improving how information about the profession is communicated.
