바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN1229-0661
  • E-ISSN1229-0661
  • KCI

‘아싸’라는 용어를 통해 살펴본 대학생 고립 및 은둔 현상: 유튜브 댓글을 활용한 텍스트마이닝 분석

Examining Social Isolation and Withdrawal among University Students through the Term “Assa”: A Text Mining Analysis of YouTube Comments

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2025, v.31 no.4, pp.715-749
https://doi.org/10.20406/kjcs.2025.11.31.4.715
송도언 (전남대학교)
전성은 (전남대학교)
강영신 (전남대학교)

초록

본 연구에서는 대학생 고립 및 은둔 현상에 관한 주요 이슈를 살펴보기 위해 대학 문화에서 비롯된 ‘아싸’라는 은어를 통해 유튜브 동영상의 댓글을 수집하여 텍스트마이닝 분석을 실시하였다. 댓글은 최근 약 10년간 업로드된 동영상으로부터 수집되었고, 선별된 64편의 동영상에서 추출된 19,876개의 댓글이 최종 분석에 활용되었다. 동영상 주제 및 세부내용에 따른 댓글 경향의 차이를 세분화하여 살펴보기 위해 동영상 콘텐츠에 따라 자료 유형을 3가지(전체, 단편극, 대화)로 분류하여 비교․분석하였다. 빈도분석과 네트워크 텍스트 분석결과, 대학 내 아싸 현상의 주요 키워드는 전체 유형에서 ‘친구’, ‘인싸’, ‘공감’, 단편극 유형에서 ‘연기’, ‘공감’, ‘화장실’, 대화 유형에서 ‘친구’, ‘대학생활’, ‘이야기’ 등이 확인되었다. 토픽모델링 분석결과, 자료 유형별로 각각 3개의 주요 토픽이 도출되었다. 전체 유형에서는 ‘전체 유형 대표 키워드(토픽1)’, ‘단편극 유형 대표 키워드(토픽2)’, ‘실제 대학생 댓글(토픽3)’이 나타났고, 단편극 유형에서는 ‘배우 및 연기 피드백(토픽1)’, ‘또래관계 이슈(토픽2)’, ‘화장실 혼밥 이슈(토픽3)’가 도출되었으며, 대화 유형에서는 ‘시청자 소감 및 응원(토픽1)’, ‘대학 적응 및 소속 이슈(토픽2)’, ‘대화 유형 고빈도 단어(토픽3)’가 확인되었다. 마지막으로 감정분석 결과, 모든 자료 유형에 포함된 주요 감정 단어로 ‘힘듦’, ‘눈물’, ‘사랑’, ‘재밌는’, ‘행복’ 등이 확인되었다. 본 연구결과는 대학생 고립 및 은둔 현상에 대한 보다 입체적인 이해를 도울 뿐 아니라 향후 관련 정책 수립과 예방 교육 설계에 유용한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.

keywords
대학생, 고립 및 은둔, 아싸, 유튜브 댓글, 텍스트마이닝

Abstract

This study explores key issues surrounding social isolation and withdrawal among university students by analyzing 19,876 YouTube comments containing the term “Assa”. Comments were collected from 64 videos over the past decade. To explore differences in comment trends according to video content, the data were categorized into three types—Total, Short Plays, and Conversation—for comparative analysis. The results revealed that the most salient keywords in each category, based on frequency and network text analysis, were as follows: in the Total category, “friend”, “Inssa”, and “empathy”; in the Short plays category, “acting”, “empathy”, and “restroom”; and in the Conversation category, “friend”, “college life”, and “story”. Topic modeling identified three dominant themes for each category. Total—(1) representative keywords from the total, (2) keywords from the Short plays, and (3) actual student comments; Short Plays—(1) feedback on the actors and their acting, (2) peer relationship issues, and (3) eating alone in a restroom stall; Conversation—(1) viewer impressions and encouragement feedbacks, (2) adjustment to college life and feeling a sense of belonging, and (3) frequently used words by conversation types. Emotion-related terms such as “struggle,” “tears,” “love,” “fun,” and “happiness” were consistently present across all categories. These findings contribute to a multidimensional understanding of university students’ social isolation and withdrawal, offering practical insights for future policy-making and the development of preventive educational programs.

keywords
university students, social isolation and withdrawal, Assa, YouTube comments, text-mining
투고일Received
2025-08-11
수정일Revised
2025-10-17
게재확정일Accepted
2025-10-28
출판일Published
2025-11-30

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제