ISSN : 1225-598X
본 연구는 공공도서관의 청소년 전용 공간과 서비스에 대한 청소년의 요구를 분석하였다. 구체적으로 청소년 공간에 대한 청소년의 요구와 청소년 공간에서 수행될 활동과 서비스에 대한 선호도를 조사하여 공간과 서비스 설계에 대한 시사점을 제공하였다. 이를 위한 데이터는 부산광역시의 청소년 558명을 대상으로 설문조사를 통해 수집하였다. 조사 결과 공공도서관의 청소년 전용 공간에 대한 청소년의 요구는 높은 것으로 나타났으며, 청소년 전용 공간의 세부 구성에서 휴식 공간, 개인 학습 공간, 놀이․취미․여가 활동 공간, 만남과 모임 공간을 선호하는 것으로 조사되었다. 청소년은 휴식과 여가, 교육과 체험 활동이 가능한 다기능적이며 유연한 공간을 원하는 것으로 나타났다. 또한 청소년이 선호하는 도서관프로그램은 동아리․모임 지원, 진로 교육, 정보․미디어 활용 교육 및 체험인 것으로 확인되었다. 이를 바탕으로 공공도서관 청소년 공간조성과 서비스 개발에 대한 시사점을 제시하였다.
This study investigated the needs of young adults for dedicated youth spaces and services in public libraries. Specifically, it examined young adults’ requirements for these spaces and their preferences for the activities and services to be offered, providing insights for the design of youth-oriented spaces and services. Data were collected through a survey of 558 young adults in Busan Metropolitan City. The results indicate a strong demand for youth spaces in public libraries. In terms of spatial configuration, participants preferred rest areas, private study areas, meeting areas, and spaces for play, hobbies, and leisure activities. They also expressed a desire for multifunctional, flexible spaces that could accommodate relaxation, playing, and engaging in educational or experiential activities. Furthermore, the public library programs most preferred by the participants were support for youth clubs and meetings, career education, and information and media literacy education. Based on these findings, the study presents several implications for the development of youth spaces and services in public libraries.
-검정.jpg)