ISSN : 1225-598X
본 연구는 「학교도서관진흥법」 중 학교도서관 업무와 사서교사의 정원, 배치 기준, 업무 범위를 중심으로 현행 법률의 문제점을 분석하고 개선 방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 관련 법률 및 문헌 분석을 실시하고, 법률 개정 방향과 구체적인 개정안을 제시하였다. 연구의 주요 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 도서관법의 도서관서비스와 학교도서관진흥법의 교수․학습을 바탕으로 학교도서관을 재정의하였다. 둘째, 도서관에 규정한 학교도서관 업무 중 중복되는 내용을 삭제하고, 교육․문화․정보․여가 프로그램의 개발 및 제공에 관한 사항을 추가하였다. 셋째, 사서와 사서교사의 공통적인 업무 외에 사서교사의 교수적 역할에 해당하는 사항을 추가로 제시하였다.
This study aimed to analyze the problems of the current School Library Promotion Act, focusing on the works of school libraries and the staffing, allocation criteria, and scope of duties of librarian teachers, and to propose revision plans of School Library Promotion Act. To this end, relevant laws and literature were analyzed, and directions for legal amendments and specific amendment proposals were presented. The main research results are as follows: First, school libraries were redefined based on the library service in the Library Act and the teaching-learning in the School Library Promotion Act. Second, overlapping content among the school library duties stipulated in the Library Act was deleted, and matters concerning the development and provision of education, culture, information, and leisure programs were added. Third, in addition to the common duties of librarians and librarian teachers, matters corresponding to the instructional role of librarian teachers were additionally presented.
-검정.jpg)