ISSN : 1225-598X
본 연구의 목적은 사서직 전문직화의 새로운 전략으로 사서직 브랜딩을 제안하고, 공공도서관 이용자의 인지된 도서관 혜택이 사서직 브랜딩 성과에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 이를 위해 사서직 브랜딩의 성과 요인을 역할기반 이미지 불일치, 사서직 전문성 인식, 사회적 인정의 세 가지로 제시하였다. 이후 서울 및 경기지역의 공공도서관 이용자와 사서를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 사서 설문 결과는 역할기반 이미지 불일치 요인을 생성하기 위해 진행되었다. 분석 결과, 인지된 도서관 혜택은 역할기반 이미지 불일치와 사서직 전문성 인식을 단독으로 혹은 순차적으로 매개하여 사회적 인정에 영향을 미쳤다. 특히 역할기반 이미지 불일치는 사서직 브랜딩의 핵심 요소로, 정보적 혜택에서 이를 포함한 다수의 간접효과가 나타났다. 이에 따라 사서직이 적절한 역할기반 이미지를 이용자에게 전달하기 위해 직접적인 정보서비스의 확대가 필요함을 제안하였다. 본 연구는 사서직 브랜딩을 개념화한 초기 연구로, 혜택이 수반되는 도서관 서비스를 통한 전문직화의 새로운 방안을 제시하였다는 데 의의가 있다.
This study proposes librarianship branding as a new strategy for the professionalization of librarianship and examines the influence of perceived library benefits on its outcomes among public library users. The study first defines the outcome factors, which consist of three factors: role-based image discrepancy, perception of librarians’ specialty, and social recognition. A survey of both users and librarians in Seoul and Gyeonggi provinces was conducted, with the librarians’ responses specifically used to generate the role-based image discrepancy factor. The findings revealed that perceived library benefits affected social recognition by mediating role-based image discrepancy and the perception of librarians’ specialty, both individually and sequentially. Particularly, role-based image discrepancy was identified as a key factor for successful librarianship branding, mediating a majority of the significant indirect effects from informational benefits. Accordingly, this study suggests that expanding direct information services is essential for librarians to effectively convey an appropriate role-based image to users. As a pioneering study that conceptualizes librarianship branding, this research is significant in presenting a new way for professionalization through benefit-driven library services.
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