- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
A purpose of this article is to investigate the “examination-abolition” article, and the social background and educational discourse of the article. The content of “examination-abolition” article, announced by Government- general in 1930, was the abolition of the regular examination(term examination and year-end examination) in secondary schools. It is necessary for us to pay attention to the announced year of 1930. From 1929 to 1930, Gwangju students' movements were continued, and rejecting examinations and sending in blank examination papers as protest actions frequently happened in secondary schools. There were absolute adherents and critical adherents related with the article in 1930. The absolute adherents thought that examination abolition was the global general current and it would bring about “improvement of self-directed educational atmosphere”. The critical adherents worried about the poor school environment and the difficulty of fairness of scoring. After Government-general announced the article, secondary schools conducted regular or special examinations, questions-answers in class, checking homework and etc. Above all the things, the “examination- abolition” article did not change the ranking-centered educational system.
(1930) 각 고등보통학교의 시험폐지 후 그 대책,
(1931) 敎育界의 三大問題,
시험철폐문제, (1930) 그 이전과 그 이후, ≪조선일보≫
(1931) 학해의 불상사 맹휴와 그 대책,
경북중고등학교칠십년사편찬위원회, (1986) 경북중고등학교 70년사, 경북중고등학교동창회
계성90년사 편찬위원회, (1997) 계성90년사, 계성중고등학교
보성중고등학교, (1986) 보성80년사, 학교법인 동성법인
정인섭, (1930) 시험철폐 후 영어 성적고사의 私案, ≪조선일보≫
朝鮮總督府 學務局, (1929) 朝鮮敎育法規, 行政學會印刷所
조재호, (1930) 중등학교시험폐지 가부 및 그 실시에 대한 일고찰,
주요섭, (193019~11) 시험철폐와 그 대책, ≪동아일보≫
최진순, (1930) 올해 일년 조선은 엇더케 動햇나?,
김동환, (2002) 일제강점기 진학준비교육과 정책적 대응의 성격,
김소진, (1993) 광주학생운동에 관한 일연구,
미셸 푸코(저), (2003) 감시와 처벌, 나남
박철희, (2002) 식민지기 한국중등교육연구,
백순근, (2003) 일제강점기의 교육평가, 교육과학사
손종현, (1993) 일제 제3차 조선교육령하 학교교육의 식민지배 관행, 경북대대학교 박사학위논문
송건호, (2002) 송건호 전집 3: 한국현대사1, 한길사
이경숙, (2005) 1920·30년대 "시험지옥"의 사회적 담론과 실체, 한국교육
이승원, (2005) 학교의 탄생, 휴머니스트
天野郁夫, (1995) 試驗の社會史, 東京大學出版會