- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
이 글은 주자학의 귀신론과 제사론에 대한 자연주의적 해석을 시도한 것이다. 주자학에서 귀신은 영적 존재라는 의미가 사라지고, 음양의 두 기로 해석되었다. 이렇게 해석된 귀신의 의미는 天地自然이라는 시공을 떠난 초월적 존재가 아니며, 여타의 자연 현상의 경우처럼 설명할 수 있는 존재가 되었다. 그런데 이러한 귀신이 제사론의 영역에서는 일관되게 적용될 수가 없는 것처럼 생각되었다. 그 이유는 제사의 대상이 되는 조상의 귀신 또는 혼백은 죽음 이후에도 존속될 수가 없기 때문에, 음양의 두 기로 해석된 귀신은 제사를 흠향하는 존재가 될 수 없기 때문이다. 조상신이 사라진 제사가 단순한 제사 의식에 불과한 것이 된다면, 유학의 가장 본질적인 에토스인 조상숭배는 적극적인 의미를 상실하게 된다. 기존의 연구들은 본시 영적 존재인 귀신이 음양의 두 기로 해석되면서, 귀신론과 제사론 사이에 논리적 불일치가 생겨난 것으로 보았다. 그러나 이 글은 귀신에 대한 자연주의적 해석 곧 음양론적 해석이 제사론에 일관되게 연결된다는 주장을 담고 있다. 이 주장의 근거들은 다음과 같다. 음양이라는 기에 대한 선이해가 단순한 물질-에너지 수준을 넘지 못하고 있다는 사실, 곧 기가 물질로만 온전히 설명될 수 없는 개념이라는 점을 인식해야 한다. 또한 주자학은 물론 동아시아의 세계관에서 죽음은 삶과 분리된 것이 아니라, 삶과 죽음이 모두 천지자연에 내재한 것이라는 점에 주의를 기울여야 한다. 이로부터 조상의 귀신은 죽음 이후에 시공간을 초월한 영역에 거처하는 것이 아니라, 자손에게 기의 유전을 통해 존속된다. 이로부터 주자의 언설이 모순이 아니며, 귀신론과 제사론의 자연주의적 해석의 일관성도 지지할 수 있을 것이라 결론내릴 수 있다.
This thesis aims to justify the naturalistic interpretation on the Spiritual beings and the Sacrifice in Neo-Confucianism. Neo-Confucianism interprets the spiritual beings as two matter-energy, i.e. Yin-Yang. Originally the spiritual beings, which is called Kui-Shin(鬼神), have been regarded as spiritual or supernatural beings, but Neo-Confucianism explains them something activating like other natural things. This is very special understanding in East Asian intellectual history. This interpretation on the Spiritual beings, however, adopting the area of the Sacrifice, difficult problems are generated. For ancestor's spirits as objects of sacrificial rites can not continue after the death, the spirits are never able to present on sacrificial rites. Ancestor worship, very most essential ethos of Confucianism, would lost the positive meaning. Many of researchers have regarded this difficulty as the logical contradiction of interpretation on the Spiritual beings and the Sacrifice in Neo-Confucianism. But this thesis maintains the logical consistency between the Spiritual beings and the Sacrifice. This thesis is based upon the premises as follows. It is a naive misunderstanding that Ki is considerd as mere matter or matter-energy. The life and death in East Asia, including Neo-Confucianism, can never be understood as the separate mode of being from Tien-Ti cosmology(天地自然). Thus ancestor's spirits do not exist in the world which transcends this cosmology, but continue to exist within living descendants. In conclusion, For Neo-Confucianism's interpretation will not be contradictory, the logical consistency between the Spiritual beings and the Sacrifice will be affirmed.
四書集註(經書本). , (1996) 成大 大東文化硏究院,
그레이엄, A. C, (2001) 음양과 상관적 사유, 청계
미우라 쿠니오(三浦國雄), (2003) 주자와 기 그리고 몸, 예문서원
박성규, (2005) 주자철학의 귀신론, 한국학술정보
이창일, (2005) 소강절의 선천역학과 상관적 사유,
山田慶兒, (1991) 朱子의 自然學,
友枝龍太郞, (1979) 朱子の思想形成, 春秋社
吾妻重二, (2004) 朱子學の新硏究-近世士大夫の思想史的地平, 創文社