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기의 불멸과 귀신 - 화담 서경덕의 귀신 해석 -

The Imperishability of Ki and the Spiritual beings: The Hwadam S? Ky?ng-d?k's Interpretation on the Spiritual beings

한국학 / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2008, v.31 no.1, pp.31-58
https://doi.org/10.25024/ksq.31.1.200803.31
이창일 (한국학중앙연구원)
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초록

이 글은 성리학의 귀신론에 함의된 여러 가지 철학적 문제들을 조선시대 대표적인 성리학자인 화담 서경덕(徐敬德)의 철학을 통해서 이해하고자 한다. 화담을 선택한 이유는 그가 조선 성리학의 심화의 첫 출발로 생각되어 왔고, 귀신론에 대한 뚜렷한 저술도 있기 때문이다. 또한 화담의 철학은 유기론(唯氣論), 자연철학(natural philosophy) 등으로 해석되며, 그의 철학 체계가 기를 중심으로 이루어져 있다는 사실때문에, 기에 대한 해석에 의존하고 있는 귀신개념을 살펴보는데 중요한 계기를 줄 것이다. 그러나 더욱 중요한 이유는 화담이 제시한 귀신론은 귀신을 조화의 흔적에 불과한 것이라고 한 현상적 기의 해석을 벗어나, 기의 불멸을 제창한 형이상학적 기론에 입각하고 있다는 사실에 있다. 이 때문에 그가 해석한 귀신은 영혼불멸의 교의로 빠지지 않으면서도, 기의 완전한 소멸로 인해 겪게 되는 인간 존재의 영원성에 대한 불신과 회의에 대한 이론적 해결을 제시하고 있다고 볼 수 있다. 그런데 이러한 화담의 귀신론은 조선의 성리학에서 정통 성리학의 교의와 불일치한다는 평가를 받고 있다. 이러한 평가의 근저에 놓인 서로 상이한 두 우주론을 비교하면서 검토했다. 결론적으로 화담의 귀신론은 주자성리학의 자연학과 인간학의 통합적 구도라는 원론적 구상에 충실한 귀신―사생론을 발전시킨 것이며, 그 모습은 동아시아의 유구한 귀신―사생에 대한 전통적 인식을 계승한 것이라 해석할 수 있다.

keywords
성리학(Neo-Confucianism), 귀신(the spiritual beings), 화담 서경덕(Hwadam Sô Kyông-dôk), 자연철학(natural philosophy), 형이상학적 기론(metaphysical theory of Ki).

Abstract

This article aims to understand the philosophical problems implied in the theory of the Spiritual beings with the Hwadam Sô Kyông-dôk's philosophy, who is one of the representative philosophers in Yi Dynasty. The reason to select Hwadam is that he has been considered the first step to the theoretical deepening of the Neo-Confucianism in Yi Dynasty. Also Because Hwadam's philosophy can be interpreted as a natural philosophy, and his philosophical viewpoint is centered around the concept of Ki, significant opportunity may be offered to the study on the theory of the Spiritual beings. But more important thing is that Hwadam may be beyond the phenomenological interpretation of Ki, that is, the Spiritual beings is only the traces of creation, and instead takes on the ground of metaphysical theory of Ki, which is that the Ki can not perish at all. Therefore the Spiritual beings interpreted by him does not only falls in the doctrine of immortality of man's soul, but also in the distrust and doubt about the eternity of man's soul, which is attributed to the perfect perishing of Ki, rater than he presents the theoretical solutions. However Hwadam's theory of the Spiritual beings has been considered as the disharmony with the orthodox Neo-Confucianism in Yi Dynasty. This article deals with the meaning of different cosmology under such considerations. Consequently Hwadam's theory of the Spiritual beings can be interpreted to develop the theory of the Spiritual beings and the theory of Life-Death, which is really the integrated construction of physics and humanities in Neo-Confucianism, and also to succeed the traditional notion or knowledge, which has been continued long in existence from time memorial in East Asia.

keywords
성리학(Neo-Confucianism), 귀신(the spiritual beings), 화담 서경덕(Hwadam Sô Kyông-dôk), 자연철학(natural philosophy), 형이상학적 기론(metaphysical theory of Ki).


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