- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
The door‒patterns originated from the wooden pagodas, so all the early stone pagodas have door‒patterns on the four sides. However, the brick pagodas have door‒patterns only on their south side with their open‒and‒shut functions valid because their structures do not allow the patterns on all the four sides. In the meantime, with time the door‒patterns on the stone pagodas were reduced from on the four sides to the two sides and again to the one side, which was due to the trends of being minimal and decorative in building pagodas. Initially, the door‒patterns were added to the bodies of pagodas, but with the decent of times it was settled that they were carved on the bodies. All the door‒patterns were limited to the first floors of the pagodas, which means that they perceived that the first floors were considered central in the pagodas and they correspond to the sanctuaries in the temples. Therefore, it can be said that the door‒patterns were significant with their symbolic meanings of the first floor of the pagodas. The door‒patterns on the Silla pagodas are various and in many cases are in good harmony with other reliefs on the pagodas. Especially, the door‒patterns have the intrinsic feature that they are accompanied by the Gate Guardians, and they were arranged in 8 figures on the four sides. This arrangement presumably left a huge effect on the iconography establishment of the Eight Guardian Kings. On the other hand, new design appeared in the door‒patterns under the influence of Vajrayana Buddhism, which allowed us to examine the conceptual systems of the new iconography. The door‒patterns on the Silla stone pagodas, in many cases, imitated Chinese styles, which originated from India. However, their importance cannot be easily dismissed in that the common features in architectural technology and culture can be investigated along with the development of various styles.
三國遺事 .
감은사지 동삼층석탑 사리장엄 . 국립문화재연구소, 2000.
경주남산 ‒정밀학술조사보고서 . 국립경주문화재연구소, 2004.
高仙寺址發掘調査報告書 . 文化財管理局, 慶州史蹟管理事務所, 1977.
국립경주문화재연구소, 傳仁容寺址 . 2013.
불국사삼층석탑 묵서지편 . 불교문화재연구소, 2009.
불국사석가탑 묵서지편의 기초적 검토 . 불교문화재연구소, 2008.
雁鴨池發掘報告書 . 文化財管理國, 1978.
영동 영국사 . 충청대학교 박물관, 2008.
진주 묘엄사지 . 동아세아문화재연구소, 2009. 7.
창녕 말흘리 유적 . 경남고고학연구소, 2005.
「特輯/昇州 金屯寺 調査 報告」. 佛敎文化硏究 3집, 남도불교문화연구회, 1993.
高裕燮, 「韓國塔婆의 硏究」. 高裕燮全集 1, 通文館, 1993.
김왕직, 한국 건축용어 사전 . 동녘, 2007.
金禧庚, 韓國의 美術‒塔 2. 열화당, 1982.
張忠植, 신라석탑연구 . 일지사, 1987.
黃壽永, 「崇嚴山聖住寺事蹟」. 考古美術 98號, 1968.
강우방, 「문고리는 무량보주의 표현」.《현대불교신문》, 2013년 6월 3일자.
강철홍, 「한국 석탑의 감실 및 문비에 관한 연구」. 전남대학교 석사학위논문, 2005.
高裕燮, 「韓國塔婆의 硏究」. 高裕燮全集 1, 通文館, 1993.
김명주, 「신라 장항리사지 사찰 입지와 석조미술 연구」. 한국고대사탐구 5, 2010.
김은화, 「韓國 塔婆의 門扉 硏究」. 동국대학교 석사학위논문, 2004.
김지현, 「경주 장항리사지 오층석탑의 부조상 고찰」. 동악미술사학 12호, 2011.
남궁현, 「통일신라 불교조각의 밀교적 요소에 관한 고찰」. 동국대학교 석사학위논문, 2002.
남동신, 「미술사의 과제와 역사학」. 미술사학연구 268, 2010. 12.
文明大, 「韓國 石塔浮彫像의 硏究(1)‒新羅仁王像考」. 佛敎美術 4, 1978.
신용철, 「통일신라석탑 사리봉안장소에 관한 고찰」. 불교미술사학 5집, 2007.
신용철, 「통일신라 이중기단석탑의 형식과 편년」. 동악미술사학 9호, 2008.
신용철, 「국립중앙박물관소장 경주 출토 팔부중면석의 원소재지 검토」. 미술사논단 29호, 2009.
신용철, 「신라 팔부중 도상 전개에 있어 쌍탑의 역할」. 정신문화연구 33권 제1호,
신용철, 「신라 단층기단 석탑의 편년과 특징」. 한국민족문화 47집, 2013.
정영호, 「경주 남산불적 보유(기1)」. 사학지 1집, 단국대사학회, 1967.
주경미, 「석가탑 출토 묵서지편의 석탑부재 관련 용어 고찰」. 동양고전연구 32집, 2008.
주경미, 「韓日 古代 佛舍利莊嚴의 비교 연구」. 불교미술사학 12집, 2011.
천득염·강철홍·송영아, 「한국불탑에 나타난 龕室과 門扉의 의장적 특성」. 건축역사연구 22권 12호, 한국건축역사학회, 2006. 12.
허형욱, 「實相寺 百丈庵 석탑의 五方神像에 관한 고찰」. 미술사연구 19호, 2005.
大阪金太郞, 慶州古蹟及遺物調査書 . 財團法人慶州古蹟保存會, 1931.
大阪金太郞, 「慶州における新羅廢寺址の寺名推定について」. 朝鮮 197號, 朝鮮總督府, 1931.