- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
이 연구는 종묘 오향대제에 사용된 제기를 대상으로 그 안에 내재된 속성들의 ‘상호관계’에 관한 내용을 다루었다. 종묘 오향대제에 진설되는 다양한 제기들은 국가전례서에서 정한 바대로 각각의 용도가 있고, 제기별로 재질, 형태, 크기, 문양을 갖춰 제작되었다. 제기들이 내포한 각 요소들은 서로 상호관계를맺으면서 제상과 준소상 위에 조화롭게 진설되었다. 조선시대 국가제사 중 가장 많은 수의 제물과 제기가 진설되는 제향인 종묘 오향대제에서 제기의 진설방식은 제물의 풍성함을 가시화하는 동시에 조화와 균형의 아름다움을 연출할 수 있는 방향으로 이루어졌다. 종묘 오향대제용 제기는 초기에 중국 예서에 바탕을 두고 제작되기는 했으나, 조선의 기준에 적합한 종류를 엄선해 종묘제기로 구성되고 조선의 조형적 미감에 부합하는 방식으로 제작되었다. 그리고 조선의 외교적 상황을 고려해 적합한 진설 규모와 방식을 고안했다는 점에서 조선시대 종묘제기의 특성을 읽을 수 있다.
This study examines the “interrelationship” of the properties inherent in the ceremonial rites used in the Five-Hyang Daeje of Jongmyo Shrine. The various ritual vessels presented each have their own purpose as defined in the National Liturgical Book, and each vessel was produced with the right material, shape, size, and pattern. Each element included in the ancestral rites was placed on the ancestral rite table and semi-small table while forming a mutual relationship with each other. At the shrine, the ancestral rite where the largest number of offerings and ancestral rites were presented among the national ancestral rites of the Joseon Dynasty, the method of presentation of ancestral rites was designed to visualize the abundance of the offerings and at the same time create the beauty of harmony and balance. Although the Jongmyo Shrine ware for the five-hyang ancestral rites was initially produced based on Chinese rites, it was constructed by carefully selecting types suitable to Joseon’s standards. Moreover, it was produced in a way that matched the formative aesthetics of Joseon and designed to reflect the diplomatic situation of Joseon. The uniqueness and uniqueness of Jongmyo rites during the Joseon Dynasty can be seen in the fact that an appropriate scale and method of presentation were devised.