본 연구의 목적은 개념 기반 교육과정에 기초한 정보 리터러시 수업의 체계적 설계 방안을 제안하는 데 있다. 이를 위해 개념 기반 교육과정의 주요 특징을 분석하고, 대표적 정보 리터러시 교육과정인 ‘도서관과 정보생활’ 교육과정을 고찰하였다. 본 연구의 개념 기반 단원 설계는 Erickson과 Lanning이 제시한 11단계를 기반으로 6단계의 수업 설계 모형(단원명 및 개념적 렌즈 정하기, 단원 스트랜드 파악하기, 일반화와 안내 질문 작성하기, 중요한 내용 및 핵심 기능 파악하기, 평가 과제와 루브릭 작성하기, 학습활동 구성하기)으로 재구성하였다. 학습활동의 구성 단계에서는 Marschall과 French의 개념 기반 탐구 모형을 적용하였다. 본 연구는 정보 리터러시 교육 분야에서 개념적 학습의 접근 방법을 논의하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to propose a systematic instructional design plan for information literacy instruction based on a concept-based curriculum. To this end, the key characteristics of the concept-based curriculum were analyzed, and the representative information literacy curriculum, ‘Library and Information Life’ Curriculum, was examined. The concept-based unit design in this study reorganized the 11 steps proposed by Erickson and Lanning into a six-step instructional design model consisting of: (1) defining the unit title and conceptual lens, (2) identifying unit strands, (3) developing generalizations and guiding questions, (4) identifying critical content and key skills, (5) designing assessment tasks and rubrics, and (6) organizing learning activities. In the stage of organizing learning activities, the concept-based inquiry model of Marschall and French was applied. This study is significant in that it discusses a conceptual learning approach within the field of information literacy instruction.
