이 연구는 정보활용교육을 위한 한국 교과서의 변천 과정에 따른 교과서의 내용을 비교․분석하고 미래 발전 방향을 제시한다. 1996년 「정보와 매체」를 시작으로 교과서는 꾸준히 발전해 2025년에는 「도서관 리터러시」 , 「미디어 정보 리터러시」등 전문화된 형태로 다양해졌다. 교과서 내용은 정보활용과정(정보탐색과 접근-정보분석과 해석-정보종합과 표현)을 중심으로 학교급에 따라 단계적으로 심화되고 있다. 개발 초기부터 정보 리터러시와 미디어 리터러시 개념을 포함하고 있으며, Big6 모형이 대단원 편성에 영향을 미쳤다. 최근에는 멀티 모달, 멀티 리터러시 등 새로운 용어를 수용하며 현대 사회의 변화를 반영하고 있다. 향후 교과서 개발 방향으로는 ‘정보활용교육’이라는 법정 용어를 유지하며, 멀티 리터러시를 포괄하는 통합적 교육 체계를 구축해야 한다. 또한, 한국도서관협회 등 전문 단체가 전국적인 기준을 마련하는 것이 중요하다. 궁극적으로 정보활용교육 교과서가 ‘초․중등교육법 시행령’에 따른 정식 교과로서의 지위를 확보하여 공교육에서의 위상을 강화할 필요가 있다
This study analyzes the evolution and content of Korean information literacy textbooks, proposing future development directions. Starting with 「Information and Media」 in 1996, these textbooks have steadily evolved, becoming more specialized and diverse by 2025 with titles like 「Library Literacy」 and 「Media Information Literacy」. The textbook content is centered on the information utilization process (information seeking and access, analysis and interpretation, synthesis and expression) and deepens progressively with each school level. From the beginning, the concepts of information and media literacy were included, and the Big6 model has significantly influenced the structuring of major units. Recently, the inclusion of new terms like multimodal and multi-literacies reflects an effort to adapt to modern society’s changing information landscape. The study suggests several directions for future textbook development: maintaining information literacy education as a legal term while building an integrated system that encompasses multi-literacies. It is also crucial for professional organizations like the Korean Library Association to establish national standards. Ultimately, information literacy textbooks need to secure their status as official subjects under the ‘Elementary and Secondary Education Act Enforcement Decree’ to strengthen their position within public education.
