바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • ENGLISH
  • P-ISSN1229-070X
  • E-ISSN2713-9581
  • KCI

수용전념치료 프로그램이 대학생의 발표 불안에 미치는 효과:메타버스 플랫폼 활용을 중심으로

The Effects of Acceptance and Commitment Therapy Programs on University Students’ Speech Anxiety: Focusing on the Utilization of Metaverse Platforms

한국심리학회지: 건강 / Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2025, v.30 no.3, pp.521-541
https://doi.org/10.17315/kjhp.2025.30.3.005
김수진(Su-Jin Kim) (동명대학교 상담심리학과)
최성진(Seong-Jin Choi) (동명대학교 상담심리학과)

초록

본 연구는 메타버스 플랫폼을 활용한 수용전념치료(ACT) 프로그램이 대학생의 발표 불안에 미치는 효과를 검증하는 것을 목적으로 한다. 연구 참여자는 부산 소재 대학교 재학생을 대상으로 발표 불안 척도를 활용하여 36명을 선발하였다. 선발된 참가자는 메타버스 집단, 대면 집단, 대기 통제집단 각각 12명씩 무선 할당되었다. 메타버스 집단은 메타버스 플랫폼을, 대면 집단은 대면을 통해 ACT 프로그램을 실시하였으며, 대기 통제집단은 무처치하였다. 프로그램은 총 8회기로, 주 1회, 회기당 60~90분으로 실시되었다. 사전-사후-추수에는 발표 불안, 주관적 불안 수준, 심박수를 측정하였다. 자료 분석은 SPSS 25.0을 사용하였으며, 세 집단 간 동질성 검증을 위해 일원배치 분산분석을 실시하였다. 발표 불안, 주관적 불안 수준, 심박수에 대한 사전, 사후, 추수 시점의 프로그램 효과성 검증을 위해 이원 배치 반복측정 분산분석과 대응 표본 t검증을 실시하였다. 분석 결과, ACT 프로그램에 참여한 메타버스 집단과 대면 집단은 참여하지 않은 대기 통제집단보다 발표 불안과 주관적 불안 수준이 감소하였다. 메타버스 집단과 대면 집단의 효과 차이를 비교한 결과, 메타버스 집단이 대면 집단에 비해 발표 불안이 더 감소했으며, 주관적 불안 수준에서는 유사한 감소 효과를 보였다. 이러한 결과는 대학생의 발표 불안을 감소시키는 효과적인 방안으로 메타버스 플랫폼을 활용한 ACT 프로그램이 유용하게 활용될 수 있음을 시사한다.

keywords
회복탄력성, 지각된 스트레스, 조직몰입, 정신건강, 조절된 매개효과

Abstract

The purpose of this study is to verify the impact of an ACT program delivered via a metaverse platform on the speech anxiety of university students. The study involved 36 students from a university in Busan who were assessed using a speech anxiety scale. The participants were randomly assigned to one of three groups: a metaverse group, a face-to-face group, and a waiting control group, with each group comprising 12 participants. The metaverse group participated in the ACT program through the metaverse platform, the face-to-face group engaged directly in person, and the waiting control group received no intervention. The program consisted of eight weekly sessions lasting between 60 and 90 minutes each. Measurements of speech anxiety, subjective anxiety levels, and heart rate were taken before, after, and during follow-up sessions. Data analysis was conducted using SPSS 25.0, and a one-way ANOVA was performed to ensure homogeneity across the three groups. Both a two-way repeated measures ANOVA and a paired samples t-test were utilized to assess the program's impact on speech anxiety, subjective anxiety levels, and heart rate at pre-, post-, and follow-up stages. The findings indicated that both the metaverse and face-to-face groups experienced significant reductions in speech anxiety and subjective anxiety levels compared to the control group. Further analysis revealed that the metaverse group displayed a greater reduction in speech anxiety than the face-to-face group, while both groups showed approximately equal reductions in subjective anxiety levels. These findings imply that the ACT program, facilitated through the metaverse platform, may serve as a viable method for reducing speech anxiety among university students.

keywords
Acceptance and Commitment Therapy (ACT), University students, Metaverse, Speech anxiety
투고일Received
2024-12-30
수정일Revised
2025-03-28
게재확정일Accepted
2025-03-28
출판일Published
2025-05-30

한국심리학회지: 건강