ISSN : 1013-0799
학교 교육은 학생들에게 기존의 지식들을 주입하는 교육에서 벗어나 성인이 되어서도 새로운 사회에 적응하며 살아갈 수 있도록 지원해야 한다. 이에 본 연구은 학교도서관 경험이 생애학습역량에 미치는 영향을 검토하는 것을 목적으로 한다. 또한, 생애학습역량을 강화하기 위해 도움을 줄 수 있는 학생의 환경적인 요인을 파악하여 조절효과를 검증하였다. 4개의 고등학교 1, 2학년을 대상으로 설문조사를 통해 요인분석을 실시하였고 이를 개념화하여 다중회귀분석을 진행하였다. 그 결과 학교도서관 경험이 학생의 생애학습능력 전반에 영향을 미치며, 주변 환경요소의 조절효과도 유의하게 나타난 것을 확인하였다. 연구 결과를 토대로 학교와 학교도서관, 가정의 긴밀한 협력 및 생애학습역량 향상을 위한 교육의 필요성과, 특히 학교도서관은 학생들에게 다양한 경험을 제공해야 한다는 점을 제안하였다.
School education should shift from merely transmitting existing knowledge to supporting students in adapting to new societal challenges as they transition into adulthood. This study aims to examine the impact of school library experiences on students’ lifelong learning competencies. Additionally, it explores Parental Nurturing Attitudes that may enhance lifelong learning competencies and tests their moderating effects. A survey was conducted among first—and second-year high school students from four schools. Factor analysis and conceptualization were performed, followed by multiple regression analysis. The results revealed that school library experiences significantly impact students’ overall lifelong learning competencies, with Parental Nurturing Attitudes also playing a notable moderating role. Based on these findings, the study highlights the need for close collaboration among schools, school libraries, and families to enhance lifelong learning competencies. It emphasizes the importance of school libraries in providing students with diverse learning experiences.
