바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

학습과 과제수행에서의 과업가치와 정보문제가 정보요구 특성 및 정보원 인식에 미치는 영향 연구

The Effects of Task Value and Information Problems on the Characteristics of Information Needs and the Perceptions towards Information Sources in Learning and Task Performance

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2025, v.42 no.1, pp.271-304
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2025.42.1.271
정혜영 (청평중학교 사서교사)
이지연 (연세대학교 문헌정보학과)

초록

본 연구는 학습과 과제를 수행하는 학생 이용자들의 정보요구 특성과 선호정보원에 대한 인식에 영향을 미치는 정보과업의 주관적 가치와 다양한 정보문제를 살펴보는 데 목적이 있다. 학습자의 성취동기를 논의한 기대-가치이론 및 학생들의 정보이용행위에 관한 문헌 연구와 심층 면담으로 진행된 예비연구를 바탕으로 연구를 설계하였으며 서울․강원권 6개 고등학교, 284명의 학생으로부터 확보된 설문 데이터를 최종 분석하였다. 연구 결과, 정보과업의 가치와 정보문제는 고등학생들이 요구하는 정보의 내적 특성 및 선호정보원 인식에 유의한 영향을 미치며, 특히 정보요구의 특성은 과업가치와 정보문제의 선호정보원 인식에 대한 영향을 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구는 학습정보 이용행위에 영향을 미치는 정보과업의 동기요인인 과업가치와 탐색 과정에서 경험하는 다양한 정보문제를 실증적으로 분석하여 어린 학생들의 학습과 성장을 지원하는 정책 마련의 기초자료가 된다는 점에서 의의가 있다.

keywords
학생 이용자, 학습정보 이용행위, 과업가치, 정보문제, 정보요구 특성, 정보원 인식

Abstract

This study investigated the effect of subjective task value and information problems on information needs and the perception of information sources. Task value was based on expectancy-value theory, a concept commonly used in education. A survey was conducted with 284 high school students from six schools who, as information users, had experienced information problems during various intellectual growth processes. The results showed that both task value and information problems significantly affected information needs and the perception of information sources used for learning and task performance. Specifically, while task value and information problems influenced the students’ perception of preferred sources, the characteristics of information need significantly mediated this causal relationship. This study provides valuable and practical information for school library planning and policy, potentially leading to the establishment of improved information services.

keywords
student users, information-seeking behavior for learning, task value, information problem, information needs characteristics, information source perception
투고일Received
2025-02-21
수정일Revised
2025-03-06
게재확정일Accepted
2025-03-10
출판일Published
2025-03-01

정보관리학회지