ISSN : 1013-0799
본 연구는 학습과 과제를 수행하는 학생 이용자들의 정보요구 특성과 선호정보원에 대한 인식에 영향을 미치는 정보과업의 주관적 가치와 다양한 정보문제를 살펴보는 데 목적이 있다. 학습자의 성취동기를 논의한 기대-가치이론 및 학생들의 정보이용행위에 관한 문헌 연구와 심층 면담으로 진행된 예비연구를 바탕으로 연구를 설계하였으며 서울․강원권 6개 고등학교, 284명의 학생으로부터 확보된 설문 데이터를 최종 분석하였다. 연구 결과, 정보과업의 가치와 정보문제는 고등학생들이 요구하는 정보의 내적 특성 및 선호정보원 인식에 유의한 영향을 미치며, 특히 정보요구의 특성은 과업가치와 정보문제의 선호정보원 인식에 대한 영향을 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구는 학습정보 이용행위에 영향을 미치는 정보과업의 동기요인인 과업가치와 탐색 과정에서 경험하는 다양한 정보문제를 실증적으로 분석하여 어린 학생들의 학습과 성장을 지원하는 정책 마련의 기초자료가 된다는 점에서 의의가 있다.
This study investigated the effect of subjective task value and information problems on information needs and the perception of information sources. Task value was based on expectancy-value theory, a concept commonly used in education. A survey was conducted with 284 high school students from six schools who, as information users, had experienced information problems during various intellectual growth processes. The results showed that both task value and information problems significantly affected information needs and the perception of information sources used for learning and task performance. Specifically, while task value and information problems influenced the students’ perception of preferred sources, the characteristics of information need significantly mediated this causal relationship. This study provides valuable and practical information for school library planning and policy, potentially leading to the establishment of improved information services.
