바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

ChatGPT 경험자의 기술수용 영향 요인 분석: 초등학생 도서관 프로그램 경험자를 대상으로

Analyzing Factors Influencing Technology Acceptance of ChatGPT: A Study of Elementary Students Participating in Library Programs

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2025, v.42 no.3, pp.117-136
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2025.42.3.117
김진아 (인천대학교 문헌정보학과 석사과정)
조재인 (인천대학교 문헌정보학과 교수)

초록

본 연구는 공공도서관에서 ChatGPT 기반 과제 활동에 참여한 인천 지역 초등학생을 대상으로 ChatGPT에 대한 인식이 계속적 사용의도에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 기술수용모델(TAM: Technology Acceptance Model)을 바탕으로 지각된 사용성, 유용성, 유희성이 계속적 사용의도에 미치는 영향을 회귀분석을 통해 검증하였으며, 수용확산이론(IDT: Innovation Diffusion Theory)의 혁신성을 매개변수로 설정하여 이 관계 내에서 발생하는 간접효과를 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 사용성은 계속적 사용의도에 유의한 영향을 미치지 않았으나, 유용성과 유희성은 유의한 정(+)의 영향을 미치는 요인으로 확인되었다. 둘째, 혁신성은 유용성과 유희성이 계속적 사용의도에 미치는 관계에서 유의한 간접효과를 나타냈다. 구체적으로, 유용성의 간접효과는 B = 0.166, 95% CI [0.061, 0.325], 유희성의 간접효과는 B = 0.172, 95% CI [0.046, 0.402]으로 나타나, 두 변수 모두 혁신성을 매개로 지속적 사용의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉 사용자의 자기지각적 혁신성이 높을수록 새로운 기술이나 서비스의 실용성과 즐거움에 대한 긍정적 인식이 강화되며, 이러한 인식이 기술에 대한 지속적 사용의도를 강화하는 것으로 파악되었다.

keywords
ChatGPT, AI, 도서관, 프로그램, 기술수용모델, 수용확산이론

Abstract

This study empirically examined the factors influencing the continued use intention of ChatGPT among elementary school students in Incheon who participated in ChatGPT-based task activities at public libraries. Based on the Technology Acceptance Model (TAM), the study employed regression analysis to investigate how perceived ease of use, usefulness, and enjoyment affect continued use intention. Furthermore, the study incorporated innovativeness as a mediating variable, drawing on the Innovation Diffusion Theory (IDT), to analyze potential indirect effects within these relationships. The results revealed that ease of use did not significantly affect continued use intention, whereas usefulness and enjoyment had significant positive effects. Secondly, innovativeness demonstrated a significant mediating effect in the relationships between both perceived usefulness and perceived enjoyment and continued use intention. Specifically, the indirect effect of perceived usefulness via innovativeness was significant (B = 0.166, 95% CI [0.061, 0.325]), as was the indirect effect of perceived enjoyment (B = 0.305, 95% CI [0.081, 0.530]). These findings suggest that students with higher levels of self-perceived innovativeness are more likely to recognize the utility and enjoyment of new technologies or services, which in turn enhances their intention to continue using them.

keywords
ChatGPT, AI, library, program, Technology Acceptance Model (TAM), Innovation Diffusion Theory (IDT)
투고일Received
2025-08-11
수정일Revised
2025-08-22
게재확정일Accepted
2025-08-27
출판일Published
2025-09-30

정보관리학회지