ISSN : 1013-0799
본 연구는 코로나19 이후 청소년의 정서적 어려움 속에서 학교도서관의 정서적 지원 기능을 Bowlby(1988)의 ‘안전기지’ 개념에 기반해 탐색적 차원에서 규명하고자 하였다. 이를 위해 선행연구를 바탕으로 학교도서관의 안전기지 기능을 공간적․인적․독서자원 요소로 구조화하고, 전국 중․고등학교 사서 142명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 탐색적 요인분석과 구조방정식 모형 분석 결과, 사서들은 학교도서관의 안전기지 기능을 세 요소로 구분하여 인식하기보다는 ‘정서적 기능’과 ‘공간적 기능’이라는 두 차원에서 통합적으로 인식하고 있었다. 이 중 정서적 기능은 학교도서관의 안전기지 기능 인식과 필요성 인식 정도에 유의한 영향을 미친 반면, 공간적 기능은 유의한 영향을 보이지 않았다. 이는 학교도서관의 안전기지 기능이 단순한 물리적 환경보다는 정서적 상호작용과 경험 기반의 복합적 요소를 통해 구현된다는 점을 시사한다. 본 연구는 학교도서관의 정서적 기능을 안전기지 개념에 따라 구조화하고 이를 정량적으로 검토한 최초의 탐색적 시도로서 의의를 갖는다.
This exploratory study examines the emotional support function of school libraries in alleviating the emotional distress experienced by post-COVID-19 adolescents, based on Bowlby’s (1988) concept of the ‘secure base’. For this, we categorized the secure base function of school libraries into spatial, human, and reading resource elements based on previous studies and conducted a survey of 142 middle and high school librarians across the country. The results of exploratory factor analysis and structural equation model analysis showed that librarians perceived the secure base function of school libraries as two dimensions, ‘emotional function’ and ‘spatial function’, rather than three elements. Of these, the ‘emotional function’ had a significant effect on the perceived value and perceived need for the secure base function of school libraries, while the ‘spatial function’ had no significant effect. These findings suggest that the secure base function of school libraries is a multifaceted factor realized through emotional interactions and experiences rather than the physical environment. This study is significant as the first exploratory attempt to structure and examine the emotional function of school libraries quantitatively according to the secure base concept.
