ISSN : 1013-0799
본 연구는 대학생과 대학원생의 학술 동영상 이용행태와 기술․표현요소에 대한 중요성 인식을 파악하여, 대학도서관 동영상 서비스의 개선 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해, 본 연구는 S대학교 학부생 및 대학원생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 데이터는 기술통계, 독립표본 t-검정, ANOVA을 통해 빈도를 파악하고 평균을 비교하여 집단 간의 차이를 분석하였다. 주관식 문항에 대한 응답은 내용분석을 수행하였다. 연구 결과, 이용행태 분석을 통해 학술 동영상이 학습․연구 목적으로 활발히 활용되고 있으며, 내용과 제작자의 신뢰도가 매우 중요하게 고려된다는 점을 확인하였다. 그러나 도서관 제공 학술행사 콘텐츠의 인지도는 낮은 실정이고, 검색 기능과 인터페이스의 불편함이 주요 개선 요소로 지적되었다. 동영상 적합성 판단을 위한 기술 및 표현요소에 대한 중요성 인식은 전공에 따라 상이하였다. 이에 본 연구는 콘텐츠 수집 다면화, 검색 및 탐색 기능 보완, 인터페이스 개선을 통한 이용자의 다양한 요구 지원 등을 서비스 개선 방향으로 제안하였다. 본 연구는 학술 동영상이 대학도서관의 핵심 정보 자원으로 자리잡기 위한 기초 자료를 제공하며, 향후 통합적 학술 동영상 플랫폼 구축과 동영상 인용 체계 마련의 필요성을 제기한다.
This study aims to propose improvement measures for academic library video services by analyzing students’ scholarly video usage and their perceptions of descriptive and expressive elements. A survey was conducted among undergraduate and graduate students at S University. The data were analyzed using descriptive statistics, the Independent Samples t-test, and the One-way ANOVA. Content analysis was conducted on responses to the open-ended questions. The analysis of usage patterns revealed that scholarly videos are actively used for learning and research purposes. The credibility of the content and its creator were found to be highly significant factors. However, the awareness of scholarly event videos provided by the academic library was found to be low, and users reported significant dissatisfaction with the search functionality and user interface. The perceived importance of descriptive and expressive elements varied by academic discipline. Based on the findings, the study suggests improving services through the diversification of content acquisition, enhancement of search and navigation features, and user interface improvements to better meet various user needs. This study offers foundational insights into positioning scholarly videos as core resources in academic libraries and emphasizes the need to establish an integrated academic video platform and a citation framework for video content.
