ISSN : 1013-0799
본 연구의 목적은 국내 전 학문분야에서 이루어진 리터러시 연구 동향을 파악하는 것이다. 이를 위해 KCI 데이터베이스에서 수집한 6,940편의 리터러시 관련 논문에서 연구된 주요 리터러시 키워드를 도출하고, 시기별 연구의 흐름 및 개별 학문분야와 리터러시 간의 연관성을 포괄적으로 분석하였다. 분석 결과, 국내 리터러시 연구는 2001년 이후 꾸준히 증가해오다가 2020년부터 발표 논문이 급증하여 전체 논문의 절반 이상이 2020년 이후 발표되었다. 이는 2019년을 기점으로 관련 논문을 발표한 학문분야의 수가 확대되면서 연구의 저변이 넓어진 결과이다. 리터러시 유형별로는 Digital Literacy, Literacy, Media Literacy가 핵심 개념으로 확인되었으며, 학문분야별로는 교육학, 한국어와문학, 학제간연구, 영어와문학, 문헌정보학 분야에서 가장 활발하게 연구가 이루어졌다. 2019년 이후에는 교육학 분야를 중심으로 Digital Literacy 연구가 급증하고, AI Literacy와 Data Literacy 연구가 급부상한 반면, 문헌정보학 분야의 Information Literacy 연구는 급감하였다. 이 연구는 리터러시 연구의 디지털 전환이 이루어진 전환점이 2019년이었음을 밝히고, 리터러시 연구의 변화와 발전 방향을 학문분야와 연계하여 상세하게 밝혔다는데 의의가 있다.
The purpose of this study is to analyze the research trends on literacy in all academic fields in Korea. To that end, 6,940 literacy-related articles were collected from the KCI database. From those articles, the main literacy keywords were extracted, the chronological flow of research, and the relationships between individual academic disciplines and various types of literacy were analyzed comprehensively. The results show that literacy research in Korea has steadily increased since 2001. A sharp rise in published articles beginning in 2020 resulted in more than half of the total articles published after that year. This is due to an expansion in the number of academic fields engaging in literacy research starting in 2019. In terms of literacy types, Digital Literacy, Literacy, and Media Literacy were identified as core concepts. By academic discipline, the most active research fields were Education, Korean Language and Literacy, Interdisciplinary Studies, English Language and Literature, and Library and Information Science. Since 2019, research on Digital Literacy has rapidly increased, particularly within the field of Education, while interest in AI Literacy, and Data Literacy has also risen significantly. In contrast, research on Information Literacy within Information Science has greatly declined. Overall, this study highlights 2019 as a critical turning point in the digital transformation of literacy research in Korea and provides novel insights into its evolving trajectory and disciplinary orientations.
