ISSN : 1229-0661
운전 시뮬레이션을 사용하여 차량 전방의 장애물 출현으로 인해 제어권 인수가 요구되는 3-수준 자율주행 상황에서 운전자의 주의분산 및 도로혼잡도 조건에 따른 제어권 인수시간(takeover time: TOT)과 장애물 회피에 대한 정신적, 신체적 작업부하에서의 차이를 비교하였다. 실험참가자들은 연령대에 따라 20대의 청년운전자 집단과 65세 이상의 고령운전자 집단으로 구분하였다. 주의분산은 자율주행 중 운전과 직접적으로 관련없는 과제(non-driving task: NDT)의 수행으로 유도되었고, 도로혼잡도 조건은 실험참가자 차량 주변의 차량 대수를 달리하여 조작하였다. 본 연구의 주요 결과와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 자율주행 중의 NDT 미수행 조건에 비해 수행 조건에서, 그리고 한산도로보다는 혼잡도로에서 실험참가자들의 TOT가 유의하게 지체되었고, 제어권 인수 이후 장애물 회피 과정에서 경험하는 정신적, 신체적 작업부하의 수준도 유의하게 더 높았다. 둘째, 특히 이러한 경향은 청년운전자 집단에 비해 고령운전자 집단에서 더 뚜렷하였다. 이러한 결과는 혼잡한 도로에서 주의가 시각적, 청각적으로 분산될 경우 고령운전자 집단은 차량 전방의 장애물에 대한 안전하고 효과적인 회피 수행에서 어려움이 더 증가할 수 있다는 것을 시사한다.
This driving simulation study compared differences in driver’s takeover time (TOT) and subjective workload for obstacle avoidance under different conditions of road complexity and attention distraction in in a level-3 automated driving. Participants were divided into two groups: young drivers in their 20s and older drivers aged 65 or older. Attention distraction was induced by performing a non-driving task (NDT) during autonomous driving, and road complexity was manipulated by varying the number of vehicles surrounding the drivers’ vehicle. The main findings and implications of this study are as follows. First, drivers’ TOT was significantly delayed in the NDT condition compared to the non-NDT condition during automated driving, and in the congested traffic condition compared to the clear road condition. Furthermore, the level of mental and physical workload during obstacle avoidance through manual driving after control takeover was significantly higher. Second, this tendency was particularly pronounced in the older driver group compared to the younger driver group. The results of this study suggested that older drivers may experience increased difficulties in safe and effective avoidance regarding obstacles ahead of their vehicle when visually and audibly distracted on congested roads.
