ISSN : 1225-598X
복잡한 디지털 정보 환경에서 미래 정보 역량으로 전통적인 정보리터러시 외에 다양한 리터러시가 강조됨에 따라 보다 확장적이고 통합적인 관점의 리터러시 교육이 중요해지고 있다. 본 연구는 대학도서관 사서 대상의 설문조사를 통해 대학도서관 교육의 현황 및 인식, 그리고 메타리터러시 교육에 대한 탐색적 수준에서 인식을 조사하였다. 연구 결과, 대학도서관의 교육프로그램은 도서관 이용교육과 오리엔테이션에 집중되어 있었으며, 최신기술교육과 연구 윤리 교육은 상대적으로 부족한 것으로 나타났다. 교육 유형에서는 강의식 방식이 대부분을 차지했으며, 실습, 프로젝트 기반 학습, 토론식 교육과 같은 학습자 참여 중심의 방식은 제한적으로 운영되고 있었다. 사서들은 메타리터러시 교육의 중요성을 높게 평가하며, 정보 평가, 윤리적 사용, 비판적 사고와 같은 핵심 역량 강화를 위한 맞춤형 프로그램과 디지털 환경에 적합한 혼합 학습 방식의 필요성을 강조하였다. 또한, 진단도구는 학습자의 역량을 체계적으로 평가하고, 신뢰성과 타당성을 확보하며, 결과 활용을 통해 발전 방안을 제시할 수 있는 형태로 설계되어야 한다는 점에서 그 필요성이 확인되었다. 본 연구는 대학도서관이 현대적 요구에 부응하는 교육프로그램과 메타리터러시 교육을 통해 학습자와 연구자의 정보 활용 능력을 지원하며, 이를 기반으로 교육적 역할을 확대해야 함을 제언하였다. 이를 통해 대학도서관은 단순한 정보제공 기관을 넘어 학습과 연구를 지원하는 핵심 교육 기관으로 자리매김할 수 있을 것이다.
As various literacies beyond traditional information literacy are increasingly emphasized as future information competencies in the complex digital information environment, a more expansive and integrative approach to literacy education is becoming increasingly important. This study conducted a survey of academic librarians to investigate the current status and perceptions of academic library instruction, as well as their awareness of metaliteracy instruction at an exploratory level. The results showed that academic library instruction programs were primarily focused on library use instruction and orientation, while training in advanced technologies and research ethics was relatively insufficient. In terms of educational methods, lecture-based instruction accounted for the majority, whereas learner-centered approaches such as practical training, project-based learning, and discussion-based education were limited in implementation. Librarians highly valued the importance of metaliteracy instruction, emphasizing the need for customized programs that strengthen core competencies such as information evaluation, ethical use, and critical thinking, along with hybrid learning approaches suited to the digital environment. Furthermore, the necessity of diagnostic tools was highlighted, as they should be designed to systematically assess learners’ competencies, ensure reliability and validity, and provide actionable insights for improvement. This study suggests that academic libraries should expand their educational roles by offering instruction programs and metaliteracy instruction that meet modern demands, thereby supporting learners and researchers in developing practical information literacy skills. Through these efforts, academic libraries can transcend their traditional role as information providers to become pivotal educational institutions that actively support learning and research.
-검정.jpg)