ISSN : 1225-598X
본 연구는 대규모 대학의 자료구입비, 자료 이용, 전임교원의 논문실적 간의 관계를 분석하여, 대학도서관의 연구 지원 및 자원 배분 전략 수립을 위한 기초 자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 연구 대상은 재학생 1만 명 이상인 59개 대규모 대학이다. 분석 결과, 자료 구입비와 전자자료 구입비는 증가했으나, 대출수와 전임교원의 전체 논문실적은 감소했다. 반면, SCI/SCOPUS 논문실적과 피인용 논문 수는 증가하는 추세를 보였다. 특히, 전임교원의 SCI/SCOPUS 논문실적은 국제 논문실적 및 세계 상위 1% 피인용 논문 수와 유의한 정(+)적 상관관계를 보였으며, 전자자료 구입비와 상용DB 이용건수 역시 높은 상관관계를 나타냈다. 이를 바탕으로, 대학도서관의 연구 지원 강화를 위해 성과 기반 자원 투자 전략, 정량적 평가 지표 도입, 연구자 중심 협력 강화, 학문 분야별 자료 운영의 차별화, 정부의 전자자료 구독 재정 지원 확대를 제안한다.
This study aims to analyze the relationship between acquisition costs, resource usage, and faculty research performance at large universities and to provide empirical evidence for developing strategic initiatives and optimizing resource allocation in university libraries. The study examined 59 large universities with over 10,000 enrolled students. The findings indicate that while acquisition costs and spending on electronic resources have increased, the number of loans and overall publication output of full-time faculty members have declined. Conversely, SCI/SCOPUS publication output and the number of cited papers have shown an upward trend. A significant positive correlation was identified between SCI/SCOPUS publication output and both international publication output and the number of top 1% most-cited papers. This study recommends that university libraries enhance their research support by adopting performance-based resource allocation strategies, establishing quantitative evaluation metrics, fostering researcher-centered collaboration, tailoring resource management to specific disciplines, and improving government support for electronic resource subscriptions.
-검정.jpg)