ISSN : 1225-598X
본 연구는 교육청 소속 공공도서관이 복합문화기관으로서 수행해야 할 기능과 역할을 분석하고 발전 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위해 D광역시 학생교육문화원 이용자를 대상으로 한 설문조사와 교육전문가를 대상으로 한 심층면담을 실시하였다. 설문 결과, 이용자 다수(63.7%)가 교육문화원을 복합문화교육기관으로 인식하고 있었으며, 주요 이용 목적은 자료 대출, 개인학습, 독서 및 휴식, 문화예술 프로그램 참여 등으로 나타났다. 공간 및 시설에 대해서는 전반적으로 만족도가 높았으나, 열람실, 어린이자료실, 창의체험 공간 등에 대한 개선 요구가 확인되었다. 심층면담을 통해서는 학교도서관지원센터 기능 강화, 지역 거점 도서관 확충, 미래교육 연계 창의․융합 프로그램 개발, 문화소외계층 대상 서비스 확대, 인프라 재정비 및 조직 개편 등의 발전 방안이 도출되었다.
This study aims to analyze the functions and roles that public libraries affiliated with Offices of Education should fulfill as complex cultural institutions and to propose directions for their further development. To this end, a user survey of visitors to the Student Education and Culture Center in D Metropolitan City and in-depth interviews with educational experts were conducted. The survey results revealed that the majority of users (63.7%) perceived the center as a complex cultural and educational institution, with primary usage purposes including material lending, individual study, reading and relaxation, and participation in cultural and artistic programs. While overall satisfaction with the center’s spaces and facilities was high, there were noted demands for improvements in reading rooms, children’s material rooms, and creative experience spaces. From the in-depth interviews, several development strategies were derived, such as strengthening the functions of the school library support center, expanding regional hub libraries, developing creative and convergent programs linked to future education, expanding services for the culturally underprivileged, and restructuring infrastructure and organizational structure.
-검정.jpg)