ISSN : 1225-598X
본 연구는 영구 식별자 중 하나인 DOI의 등록․관리 서비스 개선을 위해 한국DOI센터의 DOI등록관리시스템 이용자를 대상으로 요구 사항을 분석한 연구이다. 이를 위해 이용자를 유형에 따라 나누어, 유형별 요구 사항을 확인하고자 하였다. 먼저 회원 기관이 접수한 문의 사항 349건을 수집하여 회원 기관의 요구 사항을 분석하였고, 이후 5개 협력 기관 담당자 7명을 인터뷰하여 협력 기관의 요구 사항을 도출하였다. 연구 결과, 회원 기관은 등록관리시스템 자체의 개선이나 안내 기능 강화 등 DOI 등록과 관련한 요구 사항을 가지고 있는 것으로 나타났으며, 협력 기관의 경우, 산하 회원 관리 기능 개선, 신규 API 개발 등 협력 기관의 권한과 관련한 요구 사항을 가지고 있는 것으로 나타났다. 이에 한국DOI센터는 표출된 요구 사항을 기반으로 회원 기관과 협력 기관의 특성에 맞추어 이원화된 서비스 개선 전략을 모색해야 할 필요성이 제안되었다.
This study analyzed the requirements for users of the DOI registration management system of the Korea DOI Center to improve the registration and management service of DOI, one of the persistent identifiers. To this end, users were divided according to the type and the requirements for each type were identified. First, 349 inquiries received by member organizations were collected and the requirements of member organizations were analyzed, and then the requirements of partner organizations were derived by interviewing 7 people in charge of 5 partner organizations. As a result, it was found that member organizations have requirements related to DOI registration, such as improving the registration management system itself or strengthening the guidance function, and in the case of partner organizations, it was found that they have requirements related to the recommendation of partner organizations, such as improving the member management function under their subsidiary and developing a new API. Accordingly, the need for the DOI Center to seek a dualized service improvement strategy according to the characteristics of member organizations and partner organizations based on the expressed requirements was proposed.
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