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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

공공도서관 전자책 서비스 이용자의 감정반응 요인이 지속이용의도에 미치는 영향 연구

A Study on the Effects of Emotional Response Factors on the Continuance Intention of Public Library e-Book Service Users

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2025, v.59 no.4, pp.221-249
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2025.59.4.221
정미옥(MI OK JEONG) (청주대학교)

초록

본 연구는 공공도서관 전자책 서비스 이용자의 감정반응이 상호작용, 친숙도, 만족도를 매개로 지속이용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 감정반응 이론(PAD: Pleasure, Arousal, Dominance)을 기반으로 연구모형을 설정하였다. 구조방정식모형(SEM) 분석 결과, 정서적 즐거움과 이용 통제감은 상호작용과 친숙도, 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, 만족도는 지속이용의도의 가장 강력한 결정요인으로 나타났다. 이는 공공도서관 전자책 서비스의 활성화를 위해 이용자의 감정적 경험과 인지적 만족을 동시에 고려해야 함을 시사한다. 따라서 도서관은 친숙한 이용 환경과 감정적 즐거움을 증진할 수 있는 상호작용 중심의 서비스 설계가 필요하다. 연구를 통해 공공도서관 전자책 서비스의 지속이용을 설명하는 감정반응 기반 이론모형을 제시했다는 점에서 학문적 의의를 갖는다.

keywords
전자책, 상호작용성, 친숙도, 지속이용의도, 감정반응이론, 공공도서관

Abstract

This study analyzed the effects of users’ emotional responses on the continued use intention of public library e-book services, mediated by interactivity, familiarity, and satisfaction. Based on the PAD (Pleasure, Arousal, Dominance) emotional response theory, a research model was established. The results of the structural equation modeling (SEM) analysis showed that emotional pleasure and perceived control had significant positive effects on interactivity, familiarity, and satisfaction, while satisfaction was found to be the most influential determinant of continued use intention. These findings suggest that both emotional experiences and cognitive satisfaction should be considered to promote the activation and sustained use of public library e-book services. Accordingly, libraries should design interactive and emotionally engaging service environments that enhance user familiarity and enjoyment. This study holds academic significance in presenting an emotional response-based theoretical model that explains the continued use of public library e-book services.

keywords
E-Book, Interactivity, Familiarity, Continued Use Intention, Emotionalresponse Theory, Public Library

한국문헌정보학회지