ISSN : 1225-598X
본 연구는 학자사서의 시대를 15세기에서 18세기로 설정하고, 대표적인 학자사서인 Gabriel Naudé(1600-1653)를 비롯한 몇몇 학자사서의 개괄을 통해 학자사서들이 도서관에 적을 둔 배경 및 도서관이 이러한 학자사서를 고용한 이유를 당시 시대적 상황과 함께 파악하고자 한다. 동 시기의 유럽은 왕조국가의 발전 및 교회의 권위 약화, 그리고 계몽주의가 점차 발전하였고, 학자들의 교류가 잦아져 학자들 스스로가 그들이 지식의 공화국(Republic of Letters)의 시민으로 인식하였다. 이러한 역사적 배경에서 도서관의 역할은 수집에 중점을 두었으며, 그러한 역할에 필요한 지식인 문헌학에 해박한 학자들이 사서로 봉직한 것으로 판단된다. 이러한 학자사서의 역사적 배경은 18세기부터 변화하게 되는데 이 변화의 요인과 함께 학자사서의 약화요인을 살펴본다. 이를 통해 빠르게 변화되는 지금의 환경에서 도서관은 어떠한 사회적 역할을 담당하며 사서는 어떠한 전문성을 사회로부터 인정받아야 하는지를 탐색하는 데에 함의를 제공하고자 한다.
This study delineates the era of the scholar-librarian as spanning from the fifteenth to the eighteenth century and, through an overview of several major figures-including the prominent scholar-librarian Gabriel Naudé (1600-1653)-seeks to clarify both the circumstances that led scholars to be affiliated with libraries and the reasons libraries employed such scholar-librarians within their historical context. During this period, Europe witnessed the rise of dynastic states, the weakening of ecclesiastical authority, and the gradual emergence of Enlightenment thought. Intellectual exchange among scholars increased, fostering a collective self-understanding of themselves as citizens of the “Republic of Letters.” Based on this historical background, libraries placed primary emphasis on the acquisition of books, and it appears that scholars with advanced philological and bibliographical expertise were appointed as librarians to fulfill these functions. The historical foundations supporting the scholar-librarian began to shift from the eighteenth century onward. This study, therefore, considers the factors that contributed to this transformation and discusses how these developments weakened the traditional role of the scholar-librarian. Through this analysis, the study intends to offer implications for exploring the social roles libraries should assume in today's rapidly changing environment and for identifying the professional expertise that librarians need to be recognized for.
-검정.jpg)