logo

  • KOREAN
  • P-ISSN2671-8197
  • E-ISSN2733-936X
  • KCI

Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

A Central Conception of Uisang' Hua-yen Thoughts: Chung-tao(中道)

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2006, v.29 no.4, pp.31-52
Lee Byung-wook
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The thing what I want to say in this study is that chung-tao(中道)is the main thought of Uisang(義相) hua-yen. To tell about that opinion, this paper has four things in with the exception of introduction. The main points of each thing are as follows; to begin with, Fa-chieh-tu(法界圖) which was written by Uisang means chung-tao(中道). In the second place, through the medium of san-haising(三性) and san-wu-haising(三無性), Uisang(義相) said that the relation between a language and enlightenment is chung-tao(中道). Next thing, by the medium of shu-shih chien-fa(數十錢法), he said chung-tao(中道) of paramārtha-satya(眞諦) and saṃvṛti-satya(俗諦). Finally, by means of liu-hsiang(六相), he said about chung-tao(中道) of i-sheng yüan-chiao(一乘圓敎) and san-sheng pieh-chiao(三乘別敎).

keywords
인연(因緣), 연기(緣起, 일즉일체(一卽一切), 증득의 대상, 연기의 존재., yin-yüan, yüan-ch'i, i-chi i-qie, an object of the enlightenment, an existence of yüan-ch'i.


Reference

1

김복순, (2003) 원효와 의상의 행적 비교연구, 원효학연구원

2

김천학, (2002) 의상과 동아시아 불교사상 , 의상만해연구원

3

남동신, (1996) 의상화엄사상의 역사적 이해 , 한국역사연구회

4

의상기념관(편), (2001) 의상의 사상과 신앙연구, 불교시대사

5

이기영, (1972) 화엄일승법계도의 근본정신 영남대 신라가야문화연구소,

6

의상기념관(편), (2001) 의상의 사상과 신앙연구, 불교시대사

7

장원규, (1974) 화엄교학 완성기의 사상연구 동국대 불교문화연구소,

8

전해주, (1994) 의상화엄사상사연구,

9

정병삼, (2001) 의상화엄사상연구, 서울대학교출판부

10

정영근, (1998) 의상 화엄학의 실천적 지향 , 한국종교학회

11

佐藤厚, (1999) 의상의 中道義 , 한국종교학회 불교분과

12

佐藤厚, (2002) 의상의 진리관-중도와 그 향방 , 의상만해연구원

13

채인환, (1982) 의상화엄교학의 특성 불교문화연구소 한국화엄사상연구, 동국대출판부

14

최연식, (2002) 의상연구의 현황과 과제, 한국사상사학회

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly