- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
옥소 권섭(1671~1759)은 18세기 전반기에 활동한 문예가이자 회화애호가였다. 권섭의 문집인 옥소고에는 서화가들과의 교유, 화가와 그림에 대한 단평, 작품의 수장과 감상에 대한 권섭 자신의 견해가 기록되어 있다. 이를 통해 권섭의 서화에 대한 안목과 그가 선호한 그림의 경향을 알 수 있다.그러나 권섭은 전문 비평가라기보다 아마츄어리즘의 범주 안에서 그림을 평가하고 감상하였다. 그림에 관심을 둔 것이 노년기의 일이었고, 체계적인 화론을 학습하거나 전문적인 감식안을 갖지는 못했다. 문예에 대한 관심과 화가들과의 교유, 탐승 등이 만년에 그림에 취미를 갖게 한 계기가 되었다.권섭이 가장 선망했던 화가는 정선이었고 손자인 권신응에게도 정선의 화풍을 익히게 하여 자신이 선호한 그림을 감상할 수 있었다. 이를 통해 권섭은 대상에 충실을 기하는 사실주의적 성향의 그림에 관심을 두었고, 이러한 관점에서 화가들을 평가하기도 하였다. 옥소고의 내용은 18세기의 서화애호 풍조의 유행과 감평활동의 새로운 경향을 보여주며, 당시 화단의 주요 화풍들이 그림을 애호한 아마츄어 사대부들에게 어떻게 소통되었는가를 잘 알려주고 있다.
Gweon Seob, sobriquet Okso, active in the early 18th period, Joseon, was an art dilettante. Though not being professional, he enjoyed appreciating paintings and writing critical scripts on art works, on the basis of his vast information on them. His taste for art is shown in his manuscript entitled Okso-go(玉所稿, Manuscripts by Okso; Gweon Seob). Its is significant that the writings by Gweon Seob manifest the artistic and cultual ambience of the 18th century as reflected in paintings. Critiques by Gweon Seob were mainly written in poetic style and contain amateurish analysis on paintings, however, many of them show his in-depth affection toward art as a serious amateur. On landscape painting, he most loved true-view landscape paintings by Jeong Seon (鄭敾), who occupied a key place in Korean landscape painting by first describing actual sceneries through the countries. Gweon Seob's colleagues include scholar-officials and middle-people. His grandson, Gweon Shin-eung (權信應) helped to encourage Gweon Seob's amateurish taste by copying an original version, and that made him enjoy many pieces of works. Gweon Seob's artistic taste can be characterized by the unity of the following three aspects: journey for beautiful sceneries, appreciation of landscape painting, and creation of poetry. Traveling famous places gave him an opportunity to understand landscape painting, and to express his feelings by reciting poems. All of them were influenced by true-view poetry and Jeong Seon's individual style at that time. In his late years when his visit to famous places was almost impossible, he left album of painting depicting sceneries seen in his sleeping, Mong hwa-cheop(夢畵帖, Album of Painting Dream Journey). His critiques and poems of painting show that the non-professionals on art were emerging as main dilettante circles and such ambience was gradually spread in the 18th century.
(1996) 국역 한수재집(Ⅰ), 서울: 민족문화추진회
(2001) 조선후기 산수기행예술연구, 서울: 일지사
(1992) 玉所權燮의 國文詩歌 硏究,
(2002) 18세기 예술사 및 사상사의 흐름과 권섭(權燮)의 황강구곡가(黃江九曲歌),
(1993) 玉所 權燮의 詩歌硏究,
(1999) 朝鮮後期 문인들의 繪畵蒐集活動 硏究,
(2006) 평양화사 조세걸의 圖寫 활동과 화풍. 미술사의 정립과 확산, 서울: 사회평론
(2006) 栗谷 李珥의 高山九曲과 高山九曲圖. 신사임당 가족의 詩書畵, 강릉: 관동대학교 영동문화연구소
(2003) 내사는 것이 마치 그림 같은데, 서울: 도서출판 다운샘
(1984) 한국문학사의 시각,
(1992) 김창협 시론의 비평사적 의의 고대 국어국문학연구회,
(1994) 正祖代 御眞圖寫와 畵家들, 서울大學校博物館 年報 서울大學校博物館
(2001) 玉所 權燮의 小說 漢譯과 그 意味, 한국고소설학회
(1999) 朝鮮後期 繪畵의 애호풍조와 感評活動, 서울: 文藝出版社