- P-ISSN 2671-8197
- E-ISSN 2733-936X
This research is focused on the ever increasing competition for prestige high school admission. Although this phenomenon has not been prevalent for long, I believe we are witnessing a competition turning ever more feverish as it sweeps Korean society. This ‘fever’ is worth noticing because it has changed our educational preferences and practices in a short period of time and it has shaken the foundation of our equalization policy. In this research this phenomenon is named ‘New Prestige High School Fever’ by differentiating it from prestige high school competition before equalization policy and it's characteristics and complex context have been examined by considering a variety of data on the foreign language high school. First, the foreign language high school fever is more intense than what we have experienced before equalization policy. In addition, the motive that maintains this ‘fever’ is fueled by capitalism logic made by the private education market by creating anxiety psychology. Second, the foreign language high school fever has an ironic structure that it ruined the original purpose of establishment expediency but has taken an increasing interest. The more foreign language high school has become socially problematic, the higher status it has gained and the more heated ‘fever’ it gets. To put it more simply, it feeds on itself because the more problematic it becomes, the more intense the competition it creates. Third, the foreign language high school fever is forming a multi-layered structure. Initially, the excellent group is selected through an expedient screening process and this high-ranking group is given the prerogative of college admission. However, this prerogative has a differentiated phe- nomenon between foreign language high schools of the capital area and those of non-capital area. The prerogative of foreign language high school forms the multi-layered structure which reflects Korean social stratification and regional differential as it is.
강상진, 「고등학교 평준화 정책의 교육효과」. 교육개발 32 4, 2005, 17 27쪽.
강영혜 외, 특수목적 고등학교 정책의 적합성 연구 . 한국교육개발원, 2007.
교육과학기술부, 고등학교 선진화를 위한 입학제도 및 체제 개편 방안 . 2009.
교육과학기술부, 고등학교 입학전형 가이드북 . 2009.
교육인적자원부, 「특수목적고 운영 실태 점검 결과 발표 일부 외국어고, 자연계 운영 등 부적정 사례 확인」. 2007년 1월 7일 보도 자료.
국정브리핑 특별기획팀, 대한민국 교육 40년 . 2007.
김성천, 「정두언 의원의 외고체제 개혁 법안을 분석, 평가한다」. 외고대책긴급토론회자료집 , 2009, 1 28쪽.
문교부, 문교통계연보 . 1975.
박부권, 「모든 학생들의 탁월성 교육을 위한 고교체제 개편」. 특수목적고등학교 제도 개선을 위한 공청회 자료집 , 2009, 1 31쪽.
서울대학교 60년사 편찬위원회, 서울대학교 60년사 . 서울대학교, 2006.
오만석 외, 교육열의 사회문화적 구조 . 한국정신문화연구원, 2000.
오욱환, 교육사회학의 이해와 탐구 . 교육과학사, 2003.
원은희, 「100년 교육, 승자와 패자는 누구인가」. 시민시대 277, 2007, 50 57쪽.
이종각, 교육열 바라보기 . 원미사, 2003.
정범모 외, 21세기를 향한 교육개혁 . 민음사, 1999.
정병호 외, 교육문화, 환상과 두려움을 넘어서 . 희망제작소, 2007.
중앙교육평가원, 우리나라 입시제도의 변천사 입시제도 개선연구(III) . 1986.
한국교육개발원, 평준화와 학교선택권 . 2005.
《경향신문》, 「외고입시 본고사형 문제 ‘논란’, 서울 6개고 수학 등 출제 교육청 지침위반」. 2006년 1월 19일자.
《경향신문》, 「一流大 진학 名門高서 휩쓸어」. 1975년 1월 27일자.
《국민일보》, 「서울 지역 외고 수학 본고사 논란 […] 교육청,교장들 소환 강력 대응키로」. 2006년 1월 19일자.
《동아일보》, 「김포외고 문제 거의 통째로 유출」. 2007년 12월 1일자.
《동아일보》, 「연세대 600명 ‘글로벌리더 전형’ 폐지」. 2010년 11월 11일자.
《매일경제》, 「지방 외고의 분노·소외감」. 2009년 11월 2일자.
《서울신문》, 「고교평준화 30년 그 후(1) 명문고 지도가 바뀐다」. 2006년 6월 27일자.
《세계일보》, 「김포외고 교장 고작 ‘정직 3개월’」. 2008년 3월 19일자.
《세계일보》, 「김포외고 합격취소 44명 전원합격 판결」. 2007년 12월 29일자.
《연합뉴스》, 「‘외국어고 폐지’ 논란 확산」. 2009년 10월 18일자.
《연합뉴스》, 「경기도 아성 넘은 대외외고 […] 판사數 1위 등극」. 2009년 10월 18일자.
《연합뉴스》, 「신임판사 열에 넷 특목고·강남 출신」. 2009년 10월 18일자.
교육통계사이트 http://cesi.kedi.re.kr/index.jsp.
2006년 외국어고등학교 실태 조사 자료.
2007년 면담 자료.
2010년 면담 자료.
2008학년도 외국어고등학교 비공식 조사 자료.
2009학년도 외국어고등학교 비공식 조사 자료.