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일본 여행을 통해 본 한국인의 대일관 : 일본 여행 애호가를 중심으로

The Korean View of Japan Through Travel to Japan: Focused on Enthusiasts of Travel to Japan

한국학 / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2021, v.44 no.3, pp.235-264
https://doi.org/10.25024/ksq.44.3.202109.235
송광은 (한국외국어대학교)
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초록

본 연구는 2010년대 들어 증가한 일본 여행을 직접적인 체험이라는 시각으로 바라봄으로써 일본과의 직접 접촉이 대일관에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 그동안 다수의 한국인이 간접적으로 일본 대중문화 및 상품을 통해 일본을 소비하고 인식했다는 점에서, 일본 여행은 기존의 방식과 다른 결을 지닌다. 이를 위해 선행연구로서 일본 대중문화 수용자 연구와 일본 여행 애호가들과의 심층인터뷰를 통해 일본 여행의 의미를 분석했다. 연구 결과, 참여자가 여행에 따른 일본에 대한 사유의 기회를 적극적으로 받아들였는지에 따라 선행연구와 다른 대일관을 가짐을 확인할 수 있었다. 또한 여행 과정 중 만난 일본인과 한일관계사에 대해 대화를 시도함으로써 일본을 재정의하는 주체자로서의 변모 가능성도 살펴보았다. 민족주의적 관점에서 벗어나 일본을 이해한다는 이들의 태도는 직접 교류가 증가할 양국의 미래에 또 다른 시사점을 제공할 수 있을 것이다. 본 연구는 마케팅 분야에 한정되어 있는 일본 여행 연구를 문화적인 측면에서 해석하였다는 점에서 의의를 지닌다.

keywords
일본 여행, 대일관, 개별화 인식, 변증적 인식, 일본인, Travel to Japan, The Korean View of Japan, Dichotomous Perception, Dialectical Perception, Japanese People

Abstract

This research aims to examine the shift in the Korean view of Japan in the context of the rise of direct experience through travel to Japan in the 2010s. It is an emerging flow, considering that Koreans have not only consumed Japanese pop culture and products but also, consequently, have indirectly perceived Japan through them for many decades. The significance of this paper is analyzed by drawing upon in‒depth interviews of enthusiasts of travel to Japan, and literature reviews on Koreans consuming Japanese popular culture. Over half of the interviewees still have an existing perception on Japan; others have a resulting change in perspective brought about by the willingness to take advantage of travel opportunities. Additionally, travels open possibilities to conversations with Japanese people regarding both countries’ history. It leads them to refine Japan by themselves, not following the method by the Korean government. Conclusions that they understand Japan will provide another implication to more increasing direct interactions between both countries. This research is significant in the sense that it studied travel to Japan in a cultural way, as current information on the subject is limited in the domain of marketing.

keywords
일본 여행, 대일관, 개별화 인식, 변증적 인식, 일본인, Travel to Japan, The Korean View of Japan, Dichotomous Perception, Dialectical Perception, Japanese People


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