logo

  • ENGLISH
  • P-ISSN2671-8197
  • E-ISSN2733-936X
  • KCI

논문 상세

Home > 논문 상세
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

인디음악가, 한국 영화를 채우다: 음악, 기술, 창의력과 영상산업의 변동

Indie Musicians and Korean Movies: Music Technology, Creativity, and Transformation of the Movie Industry

한국학 / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2024, v.47 no.2, pp.7-45
https://doi.org/10.25024/ksq.47.2.202406.7
조일동 (한국학중앙연구원)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 논문은 2000년 즈음부터 한국 영화와 드라마에 삽입된 음악의 다수를 작업한 일군의 작곡가가 인디음악 활동을 통해 음악적 토대를 구축한 인물이었다는 사실에 주목하고, 이것이 함의하는 사회문화적 의미와 경제적 맥락을 함께 밝히는 데 목적이 있다. 여전히 한국 영상 콘텐츠의 음악 작업의 상당수는 전문 영화음악 작곡가가 담당하고 있다. 그러나 국내외에서 주목받았던 한국 영화와 드라마 음악 다수가 인디음악가의 작품이라는 사실은 흥미롭다. 인디음악가는 주류 대중음악 산업의 통제에서 벗어나 실험적 음악 작업을 지속하기 위해 새로운 음악 기술을 적극적으로 활용해 왔다. 음악 제작 비용을 줄이면서 추구하는 음악적 완성도를 높이기 위한 자구책이었다. 이들이 내면화한 새로운 기술 습득과 유연한 활용은 필요에 의한 것이었지만, 이 과정에서 인디음악인의 사고방식도 유연하게 변화했다. 규모는 커졌지만, 노동환경이나 처우, 안전장치는 개선되지 않은 한국 영화 산업에서 적은 비용으로 완성도 높은 음악을 만들어 온 인디음악 작업 방식은 파편화된 노동으로 비용을 줄이는 신자유주의 영화산업과 아이러니하게도 맞물리게 되었다. 인디음악가 다수는 전업 영화음악가가 아니라 다양한 음악 활동을 병행하며 이 같은 상황을 활용하는 전략을 구사하고 있다.

keywords
한국영화, 인디음악, 영화음악, 디지털 기술, 창의력, 한류, Korean film, indie music, film score, digital technology, creativity, Korean wave

Abstract

This paper highlights the indie-music origins of the composers who are responsible for the majority of music scores of post-2000 South Korean films and dramas, and explores the sociocultural and economic implications of this phenomenon. It is interesting that all globally successful South Korean works contain music by indie musicians despite the availability of professional film music composers. Indie musicians have been actively using new music technologies for their experimental music without being constrained by the control of the music industry. For indie musicians, this is a way to reduce music production costs while simultaneously elevating the level of musical perfection. The flexibility of quickly acquiring and using new technologies, which they have internalized, has changed the mindset of indie musicians. Contrasting with the fact that working conditions, treatment, and safety measures in the South Korean film industry have not improved to keep pace with the expanding scale of the industry, the indie music industry’s ingenuity in creating high-quality music at a low cost, has ironically aligned it with the neoliberal film industry that reduces costs through fragmented labor. Many indie musicians avoid becoming full-time film composers. Rather, their strategy is to take advantage of their freedom by parallelly engaging in multiple kinds of musical activities.

keywords
한국영화, 인디음악, 영화음악, 디지털 기술, 창의력, 한류, Korean film, indie music, film score, digital technology, creativity, Korean wave


상단으로 이동

한국학