본 연구의 목적은 질적 연구방법 교과목의 교육내용에 관한 기초자료를 제시하여 문헌정보학 대학원 과정의 질적 연구방법 교과목 개발에 일조하고자 한다. 국내 대학원에서 개설하고 있는 76편의 질적 연구방법 교과목 강의계획서의 내용분석을 통하여 질적 연구방법의 교육 경향을 도출하였다. 이를 근거로 문헌정보학 교육을 위한 핵심내용으로 질적 연구패러다임, 연구설계, 다양한 질적 연구 유형, 자료수집과 분석의 다양성, 글쓰기, 질적 연구의 평가준거를 제시하고 교수전략을 논하였다. 좋은 질적 연구를 수행하고 개발하기 위해서는 순환적, 창조적, 성찰적인 연구 실제가 가능하도록 교육해야 할 것이다. 이를 위해서는 질적 연구의 토대로서 질적 연구의 다양한 패러다임과 철학적 이론적 전통을 이해하는 것이 선행되어야 한다. 질적 연구자는 자신의 질적 입장(qualitative stance)을 인식하고 질적 연구를 행하는 것이 매우 중요하다.
The purpose of this study is to develop an approach to teaching qualitative research methods (TQRM) for Library and Information Science. To draw trend of TQRM, 76 course syllabi collected in the research oriented universities’ master and doctoral programs, were analyzed using content analysis. The study proposes both common topics and essential strategies for TQRM in terms of the paradigm of qualitative research, research design, wide range of approaches to QR, diversity of collecting and analyzing data, writing, and evaluation criteria. It is very important to identify qualitative stance and to understand paradigms and philosophical and theoretical frameworks of QR for conducting QR reiteratively, creatively, reflectively.
곽영순. 2009. 질적연구: 철학과 예술 그리고 교육 . 서울: 교육과학사.
김갑선. 2002. 참고문헌의 동시공존현상: 한국 사회과학자들의 인용동기와 참고문헌의 분석. 한국문헌정보학회지 , 36(4): 21-47.
김영천. 2007. 질적 연구방법론 I: Bricoleur . 서울: 문음사.
김정근. 1998. 학술연구에서 문화기술법이란 무엇인가 . 서울: 한울.
김정근, 장덕현. 1999. 문헌정보학에 있어서 일상생활 연구의 방법론적 함의. 한국도서관·정보학회지, 30(2): 55-75.
설문원, 차미경, 1999. 문헌정보학에 있어서 질적 연구의 의의와 과제. 이화여자대학교 문헌정보학과 창립 40주년 기념논문집 . 65-92.
양성은. 2008. 가족 및 아동연구를 위한 질적방법론 교과목 개발 및 운영. 대한가족학회지 , 46(9): 21-31.
윤택림. 2004. 질적연구방법론 . 서울: 아르케.
이명희. 2005. 문헌정보학 분야의 질적 연구 동향과 과제. 한국비블리아학회지 , 16(2): 177-201.
이제환, 이연옥, 장덕현. 2004. 소외집단에 대한 정보행태 연구의 방법론적 특성. 한국도서관·정보학회지 , 35(2): 273-295.
이호신. 2015. 문헌정보학 연구방법으로서의 이야기: 내러티브 탐구를 중심으로. 한국문헌정보학회지 , 49(1): 149-172.
장덕현. 2001. 문헌정보학에 있어서 담론분석의 응용. 한국도서관·정보학회 , 32(2): 269-288.
장덕현. 2002. 정보장애 연구에 있어서 문화기술법의 적용에 관한 고찰. 한국도서관·정보학회지 , 33(4): 1-18.
조성남 외. 2011. 질적연구방법과 실제 . 서울: 그린.
조용환. 1999. 질적연구: 방법과 사례 . 서울: 교육과학사.
홍현미라 외. 2008. 사회복지 질적 연구방법론의 실제 . 서울: 학지사.
Booker, Keonya C. 2009. “Shifting Priorities : Reflections on Teaching Qualitative Research Methods.” The Qualitative Report, 14(3): 389-394.
Breuer, Franz, Margrit Schreier.2007. “Issues in Learning about and Teaching Qualitative Research Methods and Methodology in the Social Sciences.” Forum:Qualitative Social Research, 8(1), Art, 30.
Cassell, V Bishop, et al. 2009. “Learning to be a Qualitative Management Researcher.”Management Learning, 40(5): 513-533.
Creswell, John W. 1998. Qualitative Inquiry and Research Design. Los Angeles: Sage.
Delyser Dydia. 2008. “Teaching Qualitative Research.” Journal of Geography in Higher Education, 32(2): 233-244.
Denzin, Norman K., Yvonna S. Lincoln. 2005. The Sage Handbook of Qualitative Research. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage.
Denzin, Norman K., Yvonna S. Lincoln. 2011. The Sage Handbook of Qualitative Research. 4th ed. Los Angeles: Sage.
Drisko, James W. 2008. “How is Qualitative Research Taught at Master’s Level?.”Journal of Social Work Education, 44(1).
Eisenhart, Margaret and Susan Jurow.2011. Teaching Qualitative Research in The Sage Handbook of Qualitative Research. 4th ed. ed. by Denzin, Norman K., Yvonna S.Lincoln. 2011. Los Angeles: Sage.
Emerson, Robert M. 1987. “Four Ways to Improve The Craft of Fieldwork.” Journal of Contemporary Ethnography, 16(1), 69-89.
Glaser, Barney G., Anselm Strauss. 1967. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.
Harlos, Karen P., et al. 2003. “Teaching Qualitative Methods in Management Classrooms.” Journal of Management Education, 27(3): 304-322.
Hammersley, Martin. 2004. Teaching Qualitative Method: Craft, Profession, or Bricolage? In Clive Seale, Giampietro Gobo & David Silverman (Eds.). Qualitative Research Practice. London: Sage, 549-560.
Hurwoth, Rosalind E.. 2007. Teaching Qualitative Research: Cases and Issues. Sense Publishers.
Humphreys, Michael. 2006. “Teaching Qualitative Research Methods: I'm Beginning to See the light.” Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 1(3): 173 188. –
Kim, Kapseon. 2004. “The Motivation for Citing Specific References by Social Scientists in Korea: The Phenomenon of Co-existing References.” Scientometrics, 59(1):79-93.
Lincoln, Yvonna S. and Egon G. Guba. 1985. Naturalistic inquiry. Beverly Hills, Calif.:Sage Publications, 1985: 289-331.
Maxwell, Joseph A. 2004. Qualitative Research Design: an Interactive Approach. Newbury Park: Sage Publications.
Onwuegbuzie, Anthony J. et. al. 2012. “An Exemplar for Teaching and Learning Qualitative Research.” The Qualitative Report, 17(1): 16-77.
Poulin, Karen L. 2007. “Teaching Qualitative Research : Lessons From Practice.” The Counseling Psychologist, 35(3): 431-458.
Preissle, Judith and Kathryn Roulston. 2009. Trends in Teaching Qualitative Method: A 30 years Perspective — . Teaching Research Methods in the Social Sciences ed. by Mark Garner, Claire Wagner, and Barbara Kawulich.:Ashgate.
Richardson, L. St. Pierre. 2005. Writing: a Method of Inquiry. The Sage Handbook of Qualitative Research, 967.
Seidman, Irving. 2006. Interviewing As Qualitative Research. 3rd. ed. Teachers College Press, Columbia University.
Sherman, Edmund, William J. Reid (Ed.). 1994. Qualitative Research in Social Work. Columbia University Press.
Spradley, James P. 1979. The Ethnographic Interview. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Spradley, James P. 1980. Participant Observation. 1980 Participant Observation. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Stallings, William M. 1995. “Confessions of a Quantitative Educational Researcher Trying to Teach Qualitative Research.” Educational Researcher, 24(3): 31-32.
Strauss, Anselm and Juliet Corbin. 1990. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. London: Sage.
Strauss, Anselm and Juliet Corbin. 1998. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 2nd. ed.. Newbury Park, Calif. :Sage.
USNews. 2014 Best Library & Information Studies Schools. <http://grad-schools.usne ws.rankingsandreviews.com/best-graduate-schools/top-library-information-s cience-programs>
Waite, Duncan. 2014. “Teaching the Unteachable: Some Issues of Qualitative Research Pedagogy.” Qualitative Inquiry, 20(3): 267-281.
Webb, R. B. & C. Glesne. 1992. Teaching Qualitative Research. In M. D. LeCompte, W.L. Millroy, & J. Pressle eds. The Handbook of Qualitative Research in Education. San Diego, CA;Academic Press, 771-814.
