바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

문헌정보학과 학생의 도서관 업무 경험에 관한 연구 - B도서관 서포터즈 사례를 중심으로 -

A Study on the Library Working Experience of Students Majoring in Library and Information Science : Focusing on the Case of Supporters at Library B

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2018, v.49 no.3, pp.169-192
https://doi.org/10.16981/kliss.49.3.201809.169
조미아 (경기대학교)

초록

본 연구에서는 도서관 업무 경험이 문헌정보학과 대학생의 진로에 대한 인식에 미치는 영향에 대해 탐구하고자 한 질적 사례연구이다. 이를 위하여 경기도 수원의 B도서관에서 도서관 서포터즈로 활동하고 있는 학생 19명을 대상으로 하여 진로 목표와 진로선택, 서포터즈 참여 경험, 서포터즈 프로그램에 대한 인식, 서포터즈 프로그램을 통한 진로에 대한 생각의 변화를 파악하기 위해 개별 심층면담을 실시하였다. 연구 결과, 학생들은 도서관 서포터즈 활동이 미래 사서를 위한 준비가 되고 실제 사서업무를 배울 수 있는 매우 의미 있는 활동이라고 인식하고 있었다. 또한 미래 직업을 선택할 때 도서관 업무가 자신과 맞는지 맞지 않은지 미리 판단해 볼 수 있는 좋은 기회가 되는 것으로 나타났다.

keywords
도서관 업무경험, 도서관 서포터즈, 문헌정보학과, 사례연구, Library working experience, Library supporters, Library and information science, Case study

Abstract

This study is a qualitative case study that examines how an experience of working in the library changes the perception on the career among the college students majoring library and information science. Nineteen students working as library supporters at Library B located in Gyeonggi-do Province, Korea were chosen as the research subject. An in-depth interview was individually conducted to observe the subject’s career goal, career choice, experience as a library supporter, perception on the supporter program, and change of thoughts on career after participating in the supporters program. In the study result, the students perceived that the library supporter was a very meaningful activity that lets them learn about the actual librarian work and prepares them for future job as a librarian. Also, the supporting activity provides the students with a good opportunity to check in advance whether the librarian work fits them when they choose the future career.

keywords
도서관 업무경험, 도서관 서포터즈, 문헌정보학과, 사례연구, Library working experience, Library supporters, Library and information science, Case study

참고문헌

1.

광양시립도서관. [online]. [cited 2018. 8. 14]. <http://lib.gwangyang.go.kr/lib/?m=bbs&bid=b_01&uid=10307>.

2.

김영천. 2012. 『질적연구방법론 I』. 파주: 아카데미프레스.

3.

김지영. 2015. 인턴십 프로그램 경험이 대학생 진로발달에 영향을 미치는 요인에 관한 질적 사례 연구. 『직업교육연구』, 34(2): 75-108.

4.

노영희, 최원태, 홍수지. 2014. 예비사서-사서간 멘토링 프로그램 운영 전후 인식변화연구. 『한국문헌정보학회지』, 48(1): 117-147.

5.

민다예. 2017. 『미술관 서포터즈 활동이 자기계발과 미술인식 변화에 미치는 영향』. 석사학위 논문, 한국교원대학교 대학원.

6.

서울대학교교육연구소. 교육학용어사전. [online]. [cited 2018. 2. 1]. <http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=512038&cid=42126&categoryId=42126>.

7.

섭방방. 2016.『기업의 SNS 홍보와 친구추천이 소비자 구매의도 및 만족도에 미치는 영향』. 석사학위논문. 한양대학교 대학원.

8.

이수영, 김유승. 2012. 문헌정보학 분야 공공도서관 실습교육에 관한 연구 : S공공도서관 사례를 중심으로. 『한국문헌정보학회지』, 46(4): 147-168.

9.

이화여자대학교도서관. [online]. [cited 2018.8.14.]. <https://lib.ewha.ac.kr/local/html/supporters_01>

10.

조아미. 2001. 청소년(지도) 전공 대학생의 전공관련 직업체험이 진로의사결정 효능감과 진로성숙에 미치는 영향, 『한국청소년연구』. 33: 29-46.

11.

칠원도서관 [online]. [cited 2018.8.14.]. <http://chilwonlib.haman.go.kr/supporters>.

12.

Creswell, John W., 2015. 『질적 연구방법론 : 다섯 가지 접근』. 서울: 학지사.

13.

Schiefele, U. 1999. “Interest and learning from tex.” Scientific Studies of reading, 3(3): 257–279.

한국도서관·정보학회지