바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

디지털리터러시 교육 프레임워크 개발에 관한 연구- 초․중․고등학교 학교도서관을 중심으로

Digital Literacy Education Framework: Primary and Secondary School Library Contexts

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2025, v.56 no.2, pp.297-325
https://doi.org/10.16981/kliss.56.2.202506.297
차현진(Hyunjin Cha) (순천향대학교)
이가영(Gayoung Lee) (백석대학교)

초록

변화하는 시대에 따라 학교도서관에서의 사서교사의 역할이 변화하고 있다. 도서관은 독서 교육 뿐 아니라 교과와 연계한 융합․창작 활동을 지원하고 협력을 통해 문제를 해결하기 위한 디지털 리터러시 교육을 수행하는 디지털 배움터로 변화하고 있다. 본 연구에서는 이러한 학교도서관의 역할의 변화에 따라 학교도서관에서 수행해야 하는 디지털 리터러시 교육을 지원하기 위해 학교도서관 맥락에서 고려해야 하는 디지털 리터러시 교육 프레임워크 개발을 목적으로 하였다. 이를 위해 도서관 맥락에서 수행된 디지털 리터러시 관련 국내․외 선행연구 및 사례를 분석하였고, 학교도서관 사서교사의 인터뷰를 통해 초안을 개발하였다. 초안에서는 사서교사들이 각 영역별 하위 역량별 실행할 수 있는 교육 성취 목표 예시를 도출하였다. 도출된 디지털 리터러시 교육 프레임워크는 신뢰도와 타당도를 높이기 위해, 전문가 10인을 대상으로 델파이를 통해 역량 요소명 및 하위 요소별 성취 수준 예시에 대하여 수정․보완을 수행하고 최종 타당성을 확보하였다. 본 연구는 사서교사들이 학생들의 디지털 리터러시를 함양하기

keywords
디지털 리터러시, 학교도서관, 사서교사, 디지털 리터러시 교육 프레임워크, 델파이 조사, 교사 연수

Abstract

The role of teacher-librarians in school is changing with the digital society. Libraries are changing into digital learning centers that support not only reading education but also creative activities linked to the other subject, and perform digital literacy education to solve social problems through collaborative learning activities. This study aimed to develop a digital literacy education framework that should be considered in the context of school libraries in order to support digital literacy education that teacher-litrarians should perform in accordance with the changing role of school libraries. To this end, we analyzed domestic and foreign previous studies and cases related to digital literacy education framework conducted in the context of libraries, and then developed a draft through interviews with teacher-librarians. We also derived examples of educational achievement goals that teacher-librarians can implement for each sub-competency. The derived digital literacy education framework was revised and supplemented through the Delphi method with 10 experts to increase reliability and validity. This study has an implication that it provides a framework for designing instructional procedures and methods where teacher-librarians should consider when conducting education to foster students’ digital literacy.

keywords
Digital Literacy, Education Framework, School Libraries, Teacher-librarians, Expert Delphi Method, Professional Development
투고일Received
2025-05-16
게재확정일Accepted
2025-06-10
출판일Published
2025-06-30

한국도서관·정보학회지