바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

대학도서관 디지털 리터러시 교육과정 개발 연구

A Research on the Development of an Digital Literacy Curriculum for University Libraries

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2025, v.56 no.2, pp.275-295
https://doi.org/10.16981/kliss.56.2.202506.275
정진한(Jin-Han Jung) (한국대학도서관연합회)
이지욱(Ji-Wook Lee) (홍익대학교)
서지우(Ji-Woo Seo) (플로리다 주립대학교)

초록

대학도서관은 정보활용교육을 실시하여 리터러시 역량을 강화하고, 연구․학습을 지원하는 핵심 기관이다. 특히 생성형 AI 등장 이후 대학도서관의 리터러시 교육의 필요성이 대두되고 있다. 하지만 국내 대학도서관의 리터러시 교육은 정보활용교육 일환으로 단기적인 교육에 그치고, 정규화된 교육과정과 표준강의안이 부족한 실정이다. 이 연구의 목적은 대학도서관을 통한 자기 주도적 학습역량을 강화하기 위해 대학도서관의 디지털 리터러시 교육과정과 표준 강의안을 개발하는 것이다. 이를 위해 디지털 리터러시 역량을 분석하고, 국내외 대학도서관의 이용교육 사례를 파악하였다. 이후 교육 수요자인 대학생 및 대학원생과 교육 제공자인 사서를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 문헌정보학 교수 및 사서로 구성된 전문가 자문회의를 거쳐 대학도서관 디지털 리터러시 15주차 표준 강의안을 개발하였다. 강의안은 ‘도서관 이용 및 자료검색’, ‘통계 및 생성형 AI 활용교육’, ‘학술적 글쓰기’ 분야로 이론과 실습을 병행하도록 하였다. 표준 강의안을 통해 대학(원)생들은 자기주도적 학습능력과 글쓰기 능력을 함양할 수 있으며, 대학도서관 학술정보 활용의 극대화를 도모한다는 의의를 갖는다.

keywords
대학도서관, 디지털 리터러시, 디지털 리터러시 표준강의안, 정보활용교육

Abstract

Academic libraries are core institutions that enhance literacy competencies and support research and learning by providing information literacy education. After the emergence of generative AI, literacy education of academic libraries has becoming more important. However, literacy education in Korean academic libraries remains limited to short-term training programs as part of information literacy instruction, lacking standardized curriculum and teaching materials. This study aims to develop a standardized digital literacy lesson plan through academic libraries to strengthen students’ self-directed learning competencies. For this purpose, this study analyzed digital literacy competencies and examined the user education programs from domestic and international university libraries. This study also conducted a survey for students and librarians, and expert consultations were held with professors of library and information science and librarians. As a result, a 15-week standardized lesson plan for digital literacy education in academic libraries was developed. The curriculum includes modules on ‘library use and information search,’ ‘data literacy and generative AI applications,’ and ‘academic writing,’ with a balanced focus on theory and practice. This standardized lesson plan is expected to students’ self-directed learning and academic writing skills, while also enhancing the effective use of academic resources provided by university libraries.

keywords
University Library, Digital Literacy, Digital Literacy Curriculum, Digital Information Literacy Instruction
투고일Received
2025-05-16
게재확정일Accepted
2025-06-18
출판일Published
2025-06-30

한국도서관·정보학회지