ISSN : 1229-070X
본 연구에서는 자기불일치 이론과 조절초점 이론의 관련성을 바탕으로 완벽주의가 우울과 불안에 미치는 영향을 보다 명확히 규명하고자 하였다. 본 연구는 대학생 95명이 참여하였고, 다차원적 완벽주의 척도를 통해 자기지향 완벽주의 집단과 사회부과 완벽주의 집단으로 분류한 후 향상초점 과제 또는 예방초점 과제에 무선할당 하였다. 과제 시행 사전-사후 기분질문지를 통해 우울과 불안을 측정하였고, 완벽주의 유형과 조절초점의 상호작용에 따른 우울 및 불안을 알아보기 위해 이원 변량분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 완벽주의와 조절초점의 상호작용에 따른 우울은 유의미한 차이를 보였다. 자기지향 완벽주의 유형은 향상초점 과제의 실패보다 예방초점 과제의 실패 시 우울이 높았으나, 사회부과 완벽주의 유형은 향상초점 과제의 실패와 예방초점 과제의 실패 간 차이가 유의미하지 않았다. 둘째, 완벽주의와 조절초점의 상호작용에 따른 불안은 유의미한 차이를 보였다. 사회부과 완벽주의 유형은 예방초점 과제의 실패보다 향상초점 과제의 실패 시 불안이 높았으나, 자기지향 완벽주의 유형은 예방초점 과제의 실패와 향성초점 과제의 실패 간의 차이가 유의미하지 않았다. 본 연구의 결과를 바탕으로 완벽주의 유형에 따른 우울 및 불안의 차별적인 취약성을 규명하였으며, 자기지향 완벽주의로 인한 우울을 경감시키기 위해서는 향상초점 기반 개입이, 사회부과 완벽주의로 인한 불안을 경감시키기 위해서는 예방초점 기반 개입이 효과적일 수 있음을 제안하였다.
This study aimed to clarify the effects of perfectionism on depression and anxiety based on the theoretical link between self-discrepancy theory and regulatory focus theory. A total of 95 undergraduate students participated in the study. Based on their scores on the Multidimensional Perfectionism Scale, participants were categorized into either a self-oriented perfectionism group or a socially prescribed perfectionism group. They were then randomly assigned to perform either a promotion-focused task or a prevention-focused task. Depression and anxiety were measured using a mood questionnaire before and after the task. A two-way ANOVA was conducted to examine the interaction effects of perfectionism type and regulatory focus on depression and anxiety. The results were as follows. First, there was a significant interaction effect of perfectionism and regulatory focus on depression. In the self-oriented perfectionism group, depression was significantly higher following the failure of a prevention-focused task(non-fit) compared to the failure of a promotion-focused task(fit). In contrast, In the socially prescribed perfectionism group, there was no significant difference in depression between the failure of a prevention-focused task(non-fit) and the failure of a promotion-focused task(fit). Second, there was a significant interaction effect of perfectionism and regulatory focus on anxiety. In the socially prescribed perfectionism, anxiety was significantly higher following the failure of a promotion-focused task(non-fit) compared to the failure of a prevention-focused task(fit). However, In the self-oriented perfectionism, there was no significant difference in anxiety between the failure of a promotion-focused task(non-fit) and the failure of a prevention-focused task(fit). These findings suggest differential vulnerabilities to depression and anxiety depending on the subtype of perfectionism. The study proposes that promotion-focused interventions may be effective in alleviating depression associated with self-oriented perfectionism, while prevention-focused interventions may be more suitable for addressing anxiety related to socially prescribed perfectionism.