
open access
메뉴
ISSN : 1229-0688
본 연구는 합의적 질적 연구 방법을 사용하여, 공개사례발표에서 두 수퍼바이저가 공동으로 수련생을 지도 감독하는 과정에서 각 수퍼바이저들의 입장에서 어떠한 경험을 하는지 탐색하였다. 이를 위해 한국상담심리학회 상담심리전문가 중 10인의 주수퍼바이저와 10인의 부수퍼바이저를 대상으로 공동 수퍼비전 경험에 대한 인터뷰를 실시하고 자료를 분석하였다. 분석 결과, 주수퍼바이저 관점에서는 2개의 영역과 14개의 범주가 도출되었고, 부수퍼바이저 관점에서는 2개의 범주와 10개의 하위 범주가 도출되었다. 주수퍼바이저와 부수퍼바이저 관점에서 영역은 동일하게 도출되었는데, 2개의 영역은 ‘공동 수퍼비전의 어려움’, ‘공동 수퍼비전의 어려움에 대한 대처’로 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 주수퍼바이저들은 부수퍼바이저의 성향과 태도, 역할 비율, 의견대립에 대한 어려움 등을 보고하였고, 부수퍼바이저의 발언 기회를 조정하거나 의견 차이를 조율하는 노력을 기울였다. 부수퍼바이저들은 발언 기회 제한과 역할 축소로 인해 어려움을 경험하였으며, 주수퍼바이저의 지도 방식에 순응하거나, 역할을 사전에 조율하는 방식으로 대처하였다. 두 수퍼바이저 집단은 상호 보완적인 수퍼비전이 이루어질 수 있도록 다양한 방식을 취하고 있었다. 연구 결과를 바탕으로 연구의 의의 및 제한점과 후속 연구에 대한 제언을 논하였다.
This study used the Consensual Qualitative Research (CQR) method to explore how supervisors and co-supervisors experienced co-supervision during case presentations. Interviews were conducted with 10 supervisors and 10 co-supervisors, all certified by the Korean Counseling Psychology Association, to examine their co-supervision experiences. The data analysis identified two domains encompassing 14 categories from supervisors and 10 categories from co-supervisors. Both groups shared two domains: “Challenges in Co-Supervision” and “Coping with Challenges in Co-Supervision.” Supervisors reported difficulties related to co-supervisors’ dispositions and attitudes, role distribution, and conflicts in perspectives. They coped by adjusting co-supervisors’ input and negotiating viewpoints. Co-supervisors experienced challenges such as restricted opportunities for supervisory input and role marginalization. To cope, they either conformed to the supervisor’s approach or coordinated their roles in advance. Both groups employed strategies to facilitate complementary and effective co-supervision. The findings were discussed in relation to supervisors’ perspectives, implications, limitations, and future research directions.