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남성 내담자를 위한 효과적인 상담 개입: 델파이 연구

Effective counseling interventions for male clients: A Delphi study

초록

본 연구는 남성 내담자에게 적합한 상담 개입 전략을 도출하기 위해 델파이 연구를 실시하였다. 기존 상담 연구에서는 성별을 고려한 개입 전략에 대한 논의가 부족하였는데, 특히 남성 내담자를 위한 구체적인 전략을 제시한 연구는 매우 드물었다. 이에 본 연구에서는 관련 문헌과 상담 전문가 33명의 의견을 분석하여 남성에게 도움이 되는 상담 개입 전략을 확인하였다. 그 결과, 성역할 사회화 및 정체성(전통적 남성성 규범에 대한 태도 탐색, 전통적 남성성 규범이 내담자에게 미친 영향 논의, 사회적 기대와 개인적 정체성 간 불일치 탐구), 명확한 상담 진행(상담의 구조화, 구체적이고 실현 가능한 계획 수립, 목표의 주기적 점검), 정서적 개입(감정을 안전하게 표현할 수 있는 환경 조성, 정서 작업의 필요성과 중요성 강조, 부정적 감정을 건강하게 표현하는 기술 제공), 스트레스 관리 및 문제해결 중심 개입(스트레스 관리 방법 향상, 구체적 문제 해결 개입), 상담 관계 형성(신뢰와 공감을 기반으로 한 라포 형성, 초기 편견 및 저항 관리), 강점 중심 개입, 대인관계 개입, 남성에게 적합한 언어 사용 등 8개의 대분류와 19개의 중분류에 해당하는 전략이 도출되었다.

keywords
남성, 상담 개입, 델파이 연구, 성역할

Abstract

The purpose of this study was to identify counseling intervention strategies suitable for male clients. While existing counseling research has increasingly focused on culturally sensitive interventions, strategies that explicitly consider gender, particularly those tailored for men, have remained limited. To address this gap, we gathered and analyzed the perspectives of 33 counseling experts with experience working with male clients. As a result, eight major categories and 19 subcategories of intervention strategies were identified. The major categories included: gender role socialization and identity (exploring attitudes toward traditional masculinity norms, discussing the impact of these norms on the client, and examining discrepancies between societal expectations and personal identity); structured counseling processes; emotional interventions; stress management and problem-solving interventions (enhancing stress management skills, implementing concrete problem-solving interventions); building the counseling relationship; strength-based interventions; interpersonal interventions; and the use of language appropriate for men.

keywords
male clients, counseling interventions, Delphi study, gender roles
투고일Received
2025-07-21
수정일Revised
2025-09-01
게재확정일Accepted
2025-10-01
출판일Published
2025-11-30

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